Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Citroën ë-Jumpy Hydrogen combineert brandstofcel met noodbatterij

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-02-2022

Stellantis en Suez zijn volop aan het experimenteren met de Citroën ë-Jumpy Hydrogen. Die maakt gebruik van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit, maar beschikt ook over een noodbatterij als back-up.

Gedurende de maand januari heeft Stellantis een prototype van de Citroën ë-Jumpy Hydrogen getest in en rond de Franse stad Carcassonne. De bedoeling van deze in samenwerking met Suez georganiseerde testperiode was het onderzoeken van de mogelijkheden van dergelijk aandrijfconcept in een commerciële context. Om te testen hoe bruikbaar die Citroën ë-Jumpy Hydrogen zou kunnen zijn, werd het prototype ingeschakeld als lichte bedrijfswagen door lokale ondernemingen.

De Citroën ë-Jumpy Hydrogen werd ingeschakeld voor opdrachten op en rond bouwwerven, voor de bevoorrading van groot en klein materieel. Het ging dus vooral om korte verplaatsingen binnen en rond de - bijzonder indrukwekkende - stadsmuren van Carcassonne. Maar de wagen moest wel 24 uur per dag beschikbaar zijn om afstanden tot 300 kilometer af te leggen. En dat lukt momenteel niet met een BEV (Battery Electric Vehicle: een elektrische auto op batterijen). 

2022 Citroën ë-Jumpy Hydrogen

Noodbatterij

De keuze viel dan ook niet toevallig op Carcassonne. In de buurt heeft Suez immers een waterstofstation geïnstalleerd, zodat de Citroën ë-Jumpy Hydrogen nooit verlegen zit om extra brandstof. De tankinstallatie vult waterstof bij 350 of 700 bar, waardoor het slechts 3 minuten duurt om de brandstoftanks met een gecombineerde capaciteit van 4,4 kilogram te vullen. Via elektrolyse zet de brandstofcel waterstof om in elektriciteit, een proces waarbij enkel waterdamp vrijkomt. Die waterstof werd gewonnen door de verbrandings van huishoudelijk afval.

Om de flexibilteit van de Citroën ë-Jumpy Hydrogen verder te optimaliseren, krijgt de bestelwagen ook een soort noodbatterij. Die additionele accu's hebben een capaciteit van 10,5 kWh en verhogen de totale actieradius van 350 naar 400 kilometer. Ze zorgen ook voor wat extra boost tijdens het accelereren. Dat batterijpakket kan je opladen aan een klassiek stopcontact van 220V en het duurt minder dan een nacht op de leeggereden accu's weer volledig bij te laden.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten