Het Britse Automotive Industry Data berekende voor heel Europa het marktaandeel van elektrische wagens in 2011. Met bijna 11.000 verkochte exemplaren vertegenwoordigen ze slecht 0,09 procent van de inschrijvingen van particuliere voertuigen op het Oude Continent. Ondanks de verschillende fiscale steunmaatregelen en de installatie van laadpalen lijkt de Europese koper dus nauwelijks overtuigd. Nochtans kwam de markt van elektrische wagens vorig jaar pas echt onder stoom met de komst van verschillende modellen zoals de Citroën C-Zero, de Nissan Leaf, de Peugeot iOn en de Renault Fluence Z.E., die de Mitsubishi i MiEV en de Tesla Roadster kwamen vergezellen. Zonder de lancering van de Chevrolet Volt en de Opel Ampera eind 2011 te vergeten.
De cijfers verschillen overigens aanzienlijk van land tot land. Koploper vorig jaar was Frankrijk, met 2.630 elektrische wagens, gevolgd door Duitsland (2.154) en Noorwegen (2.038). Rekening houdend met het aantal inwoners is dat laatste land dan ook ver voorop op de rest van Europa. Groot-Brittannië bezet ondanks de Londense Congestion Charge slechts de vierde plaats, met 1.082 particulier verkochte voertuigen. In België werden vorig jaar 263 elektrische wagens ingeschreven op een totaal van 572.211 auto's. Onze noorderburen doen het beter, met 862 elektrische wagens. Dat geldt ook voor Zwitserland met 433 inschrijvingen. In Luxemburg werden vorig jaar 31 elektrische wagens ingeschreven. Ook veelzeggend: in Griekenland bleef de teller op nul staan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!