Ondanks de grote vertraging van de lokale economie blijft China zijn leiderspositie op de automarkt handhaven. Het land sloot 2015 af met een verkoop van 21,15 miljoen voertuigen, ofwel een stijging van 7,3 procent tegenover 2014. Daarmee is de Chinese automarkt goed voor 25 procent van alle verkochte auto’s wereldwijd.
Elektrische wagens
Verrassend is ook dat China eveneens de grootste markt ter wereld is geworden inzake EV's. Wanneer we het totale aantal inschrijvingen bekijken, stelt het volume van elektrische wagens nog niet veel voor, maar in absolute cijfers noteren we toch 247.000 verkochte elektrische voertuigen en 83.610 herlaadbare hybrides. Vandaar dus de groeiende interesse van de constructeurs voor dat soort voertuigen, en dan voornamelijk bij de Franse merken, die historisch gezien sterk vertegenwoordigd zijn op de Chinese markt.
Protectionisme
Een ander belangrijk punt is dat China ook de grootste autobouwer ter wereld is. Een eerste plaats die te danken is aan de verplichting joint ventures te vormen, ofwel samenwerkingen tussen uitheemse constructeurs en plaatselijke bedrijven, die de voertuigen produceren. Een soort van protectionisme zouden we kunnen zeggen, maar dan tegen betaling. Maar hoewel China de grootste afzetmarkt ter wereld blijft, moeten we ook zeggen dat er weinig gedaan wordt om de verkeersknoop te ontwarren: de infrastructuur is achterhaald en de files of de luchtvervuiling verstikken de steden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!