Volkswagen heeft zijn CO2-grenswaarde overschreden in 2020, het eerste jaar van de fameuze boetes. De Europese autoriteiten, in het kader van het CAFE-programma (Clean Air For Europe), leggen elke constructeur een drempelwaarde op qua gemiddelde uitstoot van de verkochte wagens die niet mag worden overschreden. Wat de VW-groep dus wel heeft gedaan. En de boete zal gepeperd zijn, ondanks de creatie van een 'CO2-poule' met het Chinese SAIC, eigenaar van het merk MG.
In 2020 was de gemiddelde uitstoot van de verkochte modellen van de merken van de groep 99,8 g CO2/km. Dankzij SAIC rekent de EU 99,3 g/km aan, maar dat is nog altijd 0,5 g/km te veel. Deze overschrijding komt vooral door Seat en Skoda, die hun elektrische volumemodellen nog niet hebben gelanceerd. Volkswagen moet nu het boetebedrag van de Europese instanties afwachten. Die zou tussen de 100 miljoen en de 140 miljoen euro moeten liggen. De constructeur geeft aan dit bedrag te voorzien en maakt zich er niet al te veel zorgen over. Bovendien is VW met de lancering van nieuwe geëlektrificeerde modellen, vooral bij Seat en Skoda, optimistisch voor 2021.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!