Buitenlandse constructeurs met ambitie in China zijn allemaal joint-ventures aangegaan met (maximaal drie) Chinese partners. Dat leverde hen enkele voordelen op, zoals verminderde importtaksen voor onderdelen en uitrusting. Maar de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en de Chinese minister van handel hebben besloten om de autoconstructie te schrappen van de lijst met aan te moedigen industrietakken.
De officiële reden daarvoor is dat de overheid komaf wil maken met het productie-overschot in de Chinese auto-industrie. Het gevolg is dus dat buitenlandse autobouwers niet langer de voordelen genieten die hen totnogtoe werden toegekend. De Chinese partners van de buitenlandse constructeurs behouden daarentegen wel hun toegang tot de jongste technologie via hun joint-ventures, die nog steeds sterk worden aangemoedigd door de overheid. Op die manier kan die techniek voor eigen modellen worden gekopieerd.
De beslissing heeft een sterke politieke ondertoon. De Chinese automarkt wordt namelijk gedomineerd door buitenlandse merken. De nationale constructeurs zoals BYD, Chery, Geely enzovoort hebben het moeilijk om door te breken en nemen maar een derde van de markt in. De bevolking mijdt hun producten omdat ze onbetrouwbaar zouden zijn. Door haar 'normalisering' wil Peking dus haar eigen auto-industrie stimuleren. Het decreet zal buitenlandse constructeurs nochtans nauwelijks ontmoedigen, aangezien voor 2012 een omzet van liefst 20 miljoen nieuwe auto's wordt voorspeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!