In de Verenigde Staten kunnen kopers van volledig elektrische auto's enkel nog aanspraak maken op subsidies (tot 7.500 dollar) indien de EV in kwestie in Noord-Amerika gebouwd is. Ook mogen belangrijke batterijcomponenten niet afkomstig zijn uit China, Rusland en andere buitenlandse 'probleemgebieden'.
Europa zou dat voorbeeld moeten volgen, door enkel subsidies te geven voor EV's die in de EU worden gebouwd en voldoen aan strenge Europese normen. Dat vindt althans de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire: "We moeten volgens de zelfde regels spelen als we onze industrie, onze jobs en onze technologie willen verdedigen", liet hij optekenen tijdens een briefing over het budget van 2023.
LEES OOK Elektrisch rijden voor particulieren (2/10) - Wanneer worden EV's betaalbaar?
Op dit moment geeft de Franse overheid een subsidie van 6.000 euro bij de aankoop van een EV van minder dan 47.000 euro, een bedrag dat echter in 2023 verminderd zal worden tot 5.000 euro. De eerste zeven maanden van dit jaar vertegenwoordigden EV's 12% van de verkoop van nieuwe auto's.
De protectionische reflex van Frankrijk om de premies te beperken tot voertuigen die binnen de EU worden gebouwd, hoeft niet te verbazen als je weet dat er in het land heel wat jobs bedreigd worden door de opkomst van de elektrische auto.
Bron: Automotive News
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!