Met 48.763 nieuw ingeschreven auto's was december 2011 een uitzonderlijke maand voor de autoverkoop in ons land. Ter illustratie: in december 2010 bedroeg dat aantal 29.243. Die spectaculaire toename met 66,8 procent heeft te maken met de rush om nog snel te profiteren van de federale CO2-korting (van 3 en 15 procent) voor die op 1 januari 2012 afgeschaft werd. Over heel 2011 gezien staat de teller op 572.211 nieuw ingeschreven auto's, wat een verbetering is van het vorige record uit 2010 (547.347), met 4,54 procent. Opvallend: liefst 24.061 auto's werden in de eerste drie maanden na hun inschrijving al opnieuw uitgeschreven.
Volkswagen was het afgelopen jaar het populairst bij ons, met 61.904 nieuwe inschrijvingen, voor Renault (de leider uit 2010), Peugeot, Citroën en Opel. Relatief gezien was de grootste groei voor SssangYong, dat eind 2010 opnieuw een invoerder vond in ons land en zijn verkoop zag toenemen van 60 auto's in 2010 tot 328 in 2011, een winst van 446,67 procent. De grootste verliezer van 2011 is Dodge, dat bij ons in de loop van het afgelopen jaar van de markt verdween na de verkoop van Chrysler aan Fiat: van 585 auto's in 2010 naar 64 in 2011, of een terugval van 89,06 procent.
Voor 2012 is Febiac voorzichtig: niet alleen is een deel van de januariverkoop door het verdwijnen van de premies vooruitgeschoven naar december, de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie verwacht ook dat de crisis niet zonder gevolgen zal blijven voor de autoverkoop. Bovendien zal de sector van de bedrijfswagens zeker de invloed ondervinden van de nieuwe berekeningswijze voor het zogenoemde 'voordeel in natura'. De verwachting is niet zozeer dat er minder fleetwagens zullen worden ingeschreven, maar die zouden wel eens kleiner en minder goed uitgerust kunnen zijn, aangezien de nieuwe berekening rekening houdt met de catalogusprijs van de auto's, alle opties inbegrepen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!