Zelfs een 29e dag in februari bracht geen redding voor de inschrijvingscijfers. Met 43.716 ingeschreven nieuwe wagens kunnen we niet spreken van een topmaand, integendeel: dat is 17,73 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar (53.135 inschrijvingen). In de twee eerste maanden van 2012 samen werden er 88.448 nieuwe privéwagens ingeschreven, wat een daling van 16,85 procent betekent ten opzichte van 2011. Het saloneffect lijkt dus relatief beperkt, maar automobielvereniging Febiac legt verschillende hypothesen voor.
Eerst en vooral is er het einde van de federale premies op 1 januari, voorafgegaan door een 'rush' in december 2011. En inderdaad,bij de wagens die minder dan 115 g CO2/km uitstoten, daalde het aantal inschrijvingen in januari met 32,5 procent, en februari deed niet beter. Een andere mogelijke verklaring is de op til zijnde nieuwe BIV in Vlaanderen. Het lijkt erop dat sommige consumenten wachten op de invoer van het nieuwe systeem. Tot slot is er ook nog de globale economische situatie. Ook onze buurlanden noteren namelijk een daling van de inschrijvingen van nieuwe auto's, soms zelfs een sterke, zoals in Frankrijk.
In februari 2012 waren de meest verkochte merken in ons land van Franse origine: Citroën gaat Renault en Peugeot vooraf. Het trio wordt gevolgd door Volkswagen en Opel. Over de eerste twee maanden gezien ligt Renault op kop, voor Volkswagen, Citroën, Peugeot en Opel. In een algemeen dalende markt lijkt het ons tot slot nog de moeite waard om de merken te vermelden die vooruitgang konden boeken: Audi, Land Rover, Nissan, Kia, Jeep, SsangYong, Bentley, Morgan, Tesla en McLaren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!