Het Duitse dochtermerk Opel mag dan af te rekenen hebben met een dalende verkoop, de overkoepelende groep Stellantis, die is ontstaan uit de fusie tussen het Franse PSA en het Italiaans-Amerikaanse FCA, doet het blijkbaar goed. De groep laat namelijk weten dat het een een recordjaar achter de rug heeft qua financiële resultaten. 2022 was dus toch niet alleen een topjaar voor prestigemerken als Bentley, Bugatti, Ferrari, Lamborghini of Rolls-Royce.
Zo liepen de netto-inkomsten van de hele Stellantis-groep in 2022 op tot 179,6 miljard euro, 18% meer dan het jaar voordien. Nog belangrijker is dat ook de nettowinst met liefst 26% is gestegen, tot 16,8 miljard euro. Dat is niet alleen goed nieuws voor de aandeelhouders, die 4,2 miljard euro aan dividenden zullen krijgen (1,34 euro per aandeel), maar ook voor de werknemers, want onder hen zal zo'n 2 miljard euro worden verspreid in de vorm van variabele bonussen en profit-sharing.
LEES OOK – Dit zijn de 14 automerken van Stellantis
Stellantis schrijft de goede prestaties mee toe aan het succes van zijn elektrische en plug-inhybride modellen. De verkoop van batterij-elektrische modellen is het afgelopen jaar met 41% gestegen ten opzichte van 2021, en de Fiat 500e en de Peugeot e-208 zouden de bestverkochte BEV's zijn in hun respectieve thuisland, terwijl de Jeep Wrangler 4xe zowel in de Verenigde Staten als in Canada de PHEV-bestseller is. In die contreien koestert Stellantis overigens hoge verwachtingen van de volledig elektrische pick-up RAM 1500 REV. Best ironisch eigenlijk, wetende dat Stellantis-opperhoofd Carlos Tavares eigenlijk niet zo'n fan is van elektrificatie...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!