“De daling van de olieprijs van benzine- en dieselvoertuigen in vergelijking met elektrische voertuigen die op wind- en zonne-energie rijden, is nu onomkeerbaar en onvermijdelijk”: dat stelt het rapport van de Franse bank BNP Paribas, die de situatie van de automobielsector en de evolutie van motoren grondig heeft bestudeerd.
25 jaar oud
Er staat ook in dat de oliemaatschappijen een race tegen de klok zijn begonnen om nog te besparen op wat te besparen valt in hun olieactiviteiten. Dat zal volgens voorspellers nog 25 jaar duren, maar niet veel langer. Uiteraard moeten petroleumbedrijven niet veel verder kijken dan dat om te diversifiëren. Total investeert bijvoorbeeld al veel in windenergie en zelfs in pellets (houtpellets voor verwarming, dus).
Dode diesel en benzine
Het rapport van de deskundigen geeft ook aan dat de kosten van hernieuwbare energie de komende jaren alleen maar zullen dalen en dat het verlagen van deze rekening de benzine- en dieselmarkt zal ‘doden’. Dit perspectief wordt ondersteund door het feit dat wind- of zonne-energie voor dezelfde financiële investering 6 tot 7 keer efficiënter de wielen doet draaien dan olie.
Een vat van 20 dollar?
Volgens analisten van BNP Paribas Asset Management, gespecialiseerd in vermogensbeheer, zou de prijs van een vat olie op lange termijn moeten blijven dalen. Ze voorspellen dat een vat dat vandaag 60 dollar waard is zal zakken tot ongeveer 10 of 20 dollar, enkel en alleen om competitief te blijven in de mobiliteitssector. Er is wel een probleem: onderzoek naar nieuwe vormen van energie is heel duur, en dat geldt ook voor de minder conventionele manieren zoals schaliegas en oliezanden. In de berekening houdt BNP Paribas wel rekening met de kosten die gepaard gaan met de verbetering van de elektriciteitsnetten om aan de vraag naar elektrische auto’s te voldoen. En de conclusie van de studie is dat “de duurzame energie-economie ondanks deze kosten de olie-economie nog steeds verplettert”, aldus het rapport.
Aardbeving voor olietankers
Mark Lewis, een van de belangrijkste auteurs van het rapport, is niet enthousiast over de toekomst van benzine- en dieselmotoren. “De productie van olie voor benzine- en dieselauto’s heeft weinig zin als de elektrische voertuigen die op hernieuwbare energie rijden de komende decennia een veel goedkoper, schoner en efficiënter alternatief bieden.” In het verslag staat ook dat er momenteel 36 % van de geproduceerde olie wordt gebruikt voor transport en slechts 5 % voor elektriciteitsproductie. Mark Lewis zegt dat de oliemaatschappijen te maken zullen krijgen met een “aardbeving”, aangezien 40 % van de productie niet langer economisch zinvol is. De uitdagingen waar de oliemaatschappijen mee te maken zullen krijgen, zijn dan ook enorm. En riskant. Net als voor politici die snel sterke beslissingen zullen moeten nemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!