Tijdens de zomer van 1984 lanceerde Renault een nieuw concept in Europa: de eenvolumer. De Espace, die ontwikkeld werd in samenwerking met Matra, bleek een revolutionaire auto op de Europese markt (waar de Chrysler Voyager, de grootvader van de eenvolumer, nochtans al sinds eind 1983 verkrijgbaar was). Met zijn composietkoetswerk combineerde hij de voordelen van een personenwagen met die van een bestelwagen. Nochtans was de start bijzonder moeizaam. Zo werden er in België slechts vijf exemplaren verkocht in 1984. Beetje bij beetje werd het publiek echter verleid en in 1989 overschreed de Espace de grens van duizend auto's op de Belgisch-Luxemburgse markt. Het model bleef leider van zijn segment tot in 2006. Op dit moment bezet de vierde generatie van de Espace de tweede positie, met een marktaandeel van 17,6 procent in België. Wereldwijd zijn er van de vier generaties van de Espace 1,2 miljoen exemplaren verkocht in 60 landen. Om de verjaardag van het model te vieren lanceert Renault in zeven landen (Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Italië, Nederland en Polen) een bijzonder uitgeruste, interessant geprijsde speciale reeks.
Bij zijn lancering 25 jaar geleden bestond de Espace enkel in benzineversie. De Diesel volgde pas later. De auto kon zeven inzittenden vervoeren en onderscheidde zich ook door zijn moduleerbaarheid, met neerklapbare, opplooibare en verwijderbare stoelen met een geïntegreerde buikgordel. Deze eerste generatie onderging in 1988 een restyling, terwijl tevens een vierwielaangedreven versie werd geïntroduceerd. Er werden bijna 192.000 exemplaren van de Espace I verkocht. De in februari 1991 geïntroduceerde tweede generatie pakte uit met zachtere vormen. Ook de moduleerbaarheid evolueerde, met scharnierende en verschuifbare stoelen op de tweede en derde zitrij (rails achteraan). Er werden bijna 320.000 stuks verkocht van de Espace II, die verkrijgbaar was tot in 1997. Met de derde generatie, die eind 1996 werd voorgesteld, werd een lange versie geïntroduceerd, de Grand Espace, die 27 centimeter langer was. Van deze Espace III werden in totaal meer dan 365.000 exemplaren gebouwd. In september 2002 ten slotte kwam de Espace IV, die vijf sterren behaalde bij de EuroNCAP-crashtests.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!