De eerste Seat Ibiza uit 1984 was 3,6 meter lang. Hij was ontsproten aan de fantasie van Giorgiu Giugiaro en werd geassembleerd door Karmann. Op zijn motorkap droeg hij fier een plakkaat met de woorden "System Porsche", want de Duitse constructeur had meegewerkt bij de ontwikkeling van de viercilinders. De Ibiza had vermogens tussen 44 en 100 pk, met bovendien een diesel van 55 pk. Na zeven jaar kreeg het model een facelift in 1991, met een nieuwe 1.7 "System Porsche" van 110 pk. Van de eerste Ibiza werden 1.342.001 exemplaren verkocht.
De tweede generatie verscheen in 1993 met drie en vijf deuren. Hij was de eerste Seat die in Martorell werd geproduceerd, waar de historische basis van het merk ligt. Dit model was binnen de VW-groep ontwikkeld en werd aangeboden met zes motoren, zowel benzines als (turbo)diesels. Zo was er onder andere een TDI met 90 pk, die in die tijd in dat segment een bom was. In 1996 kwam er zelfs een versie met 110 pk van de diesel. Dat jaar lanceert Seat ook een Cupra-versie met een 150 pk sterke tweeliter. In 2000, ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de constructeur, krijgt de Cupra een 1.8-turbomotor met 156 pk en ESP. De Ibiza Cupra R ging zelfs tot 180 pk. Deze Mk II wist 1.522.607 klanten te verleiden.
In 2001 zag de derde generatie van de Ibiza het daglicht met dank aan de tekenpen van Walter de'Silva. Het motorenpalet volgt de evolutie van de autosector met een steeds ruimer en krachtiger aanbod. Er is nog steeds een Cupra-benzine met de 1.8-turbo van 180 pk, maar ook een 1.9 TDI met 160 pk. In 2004 doet de naam FR zijn intrede met twee vermogensversies: een 150 pk leverende 1.8-turbo en een 130 pk sterke 1.9 TDI. De facelift van 2006 verjongde zijn uiterlijk en breidde het aanbod uit tot liefst 18 versies en 11 motoren. De Ibiza ging de 21ste eeuw in met de Ecomotive-versie in 2007, wiens 1.4 TDI met 80 pk slechts 99 gram CO2 per kilometer uitstootte. Op vijf jaar tijd werden liefst 1.084.989 versies van de derde Ibiza gebouwd.
De laatste generatie ten slotte kwam in 2008. Die was getekend door de Belg Luc Donckerwolke en is nu nog steeds op de markt. Hij behaalde liefst vijf sterren op de EuroNCAP-crash tests. Seat heeft zopas de FR en de Cupra onthuld op het salon van Barcelona, naast de stoere Bocanegra.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!