Met meer dan 820.000 gebouwde exemplaren is de Porsche 911 's werelds meest verspreide sportwagen. Hij werd vijf decennia geleden onthuld in Frankfurt, op 12 september 1963. Destijds heette hij nog 901, maar dat veranderde erg snel in 911 omdat namen met een 0 in het midden aan Peugeot waren voorbehouden. In werkelijkheid was Porsche al sinds 1959 aan deze opvolger van de 356 aan het sleutelen. De eerste 911 werd voorgesteld met een zescilinderboxer met luchtkoeling die 130 pk leverde.
De eerste 911-generatie was op de markt van 1964 tot 1973, met vanaf 1966 een Targa-variant. In 1973 zag een nieuwe generatie het licht, met vooral vanaf 1982 een cabriolet. Deze generatie was ook de eerste met een Turbo-afgeleide, die 260 pk haalde uit een drieliter en die een 'beroemde ' spoiler had. Dit verhaal duurde tot 1989. Daarna kwam generatie 964 (vanaf 1988), gevolgd door de 993 in 1993. Met generatie 996 uit 1997 liet Porsche de luchtkoeling voor zijn boxermotoren vallen en stapte het over op waterkoeling. In 2004 komt dan de 997-familie. En sinds 2011 zwaait de 991 de plak.
De jubileumfestiviteiten beginnen op 7 tot 10 maart in het Porsche-museum met de tentoonstelling van vier verzamelstukken: een preserie-911 Turbo 3.0 uit 1973, een studie voor een 911 Turbo Cabriolet uit 1981, de straatlegale versie van de 911 GT1 uit 1997 en het prototype 754 T7 uit 1959. In de loop van dit jaar zal een ongerestaureerde 911 uit 1967 de vijf continenten afreizen. Er zullen ook herdenkingen en diverse evenementen plaats vinden in het Porsche-museum. Ook in België komt er een tentoonstelling rond de geschiedenis van Porsche, in Autoworld (Brussel). Die loopt van 6 december 2013 tot 19 januari 2014.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!