De Audi Quattro werd in 1980 gelanceerd op het salon van Genève en markeerde een revolutie in de autosport en de actieve veiligheid van productiewagens. Vandaag is een op de vier Audi's uitgerust met Quattro-vierwielaandrijving. Autoworld Brussels viert de 40ste verjaardag van dit icoon. Met zijn 200 pk, destijds heel wat vermogen, en zijn overbrenging op de vier wielen, gooide de Audi Coupé Quattro een knuppel in het hoenderhok van de auto-industrie, die tot dan toe gemonopoliseerd werd door tweewielaangedreven voertuigen, op de voor- of de achterwielen. Enkel bedrijfsvoertuigen of off-roaders hadden vierwielaandrijving.
Van het leger naar het WRC
Het was dan ook door de buitengewone capaciteiten van de VW Iltis - een militair voertuig - op besneeuwd terrein vast te stellen in de winter van 1976-1977 dat de ingenieurs van Audi het idee kregen om deze techniek op een productiewagen toe te passen. De Coupé Quattro maakte twee jaar later zijn debuut in de autosport en nam deel aan het wereldkampioenschap rally in 1981, met als gevolg heel wat succes en twee wereldtitels in vijf seizoenen. De bolides met vier ringen zetten nieuwe standaarden in de autosport, zeker in de rally, waar de topcategorie sindsdien altijd heeft vertrouwd op de combinatie van een turbomotor en de aandrijving op de vier wielen.
18 unieke modellen
De expo van Autoworld Brussel is open van 11 september tot 7 oktober en geeft bezoekers de kans om sommige iconische modellen te (her)ontdekken: een GR4 Rally van 1980, een Rally Group B van 1983, een Urquattro van 1982, een RS2 van 1993, enzovoort. Als kers op de taart staat er, met hulp van Audi Belgium, een 200 Quattro TransAM van 1988 en de Audi Sport Quattro S1 waarmee Michèle Mouton de Pikes Peak-heuvelklim won in 1994 en 1995. Beide modellen zijn in bruikleen van het Audi Tradition-museum in Duitsland.
Tickets en info vind je op de site van Autoworld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!