Het is dit jaar op de kop een eeuw geleden dat William C. Durant, medeoprichter van Chevrolet, op het idee kwam om de modellen van het merk een vlinderdas als logo te geven. Het embleem prijkte aanvankelijk eerst op de neus van de H-2 Royal Mail 1914 en Baby Grand H-4 en sierde sindsdien de meer dan 215 miljoen Chevrolets die wereldwijd van de band zijn gelopen.
De origines van het logo zijn niet helemaal duidelijk en er doen verschillende verhalen de ronde. Volgens sommige bronnen vond Durant inspiratie bij het behangpapier in een Parijs hotel, tijdens een wereldreis in 1908. Maar Durant vrouw beweert dat haar man het logo zag tijdens een vakantie in Hot Springs in 1912, in een reclame voor brandstof. En dochter Margery vertelde in haar boek 'My Father' in 1929 een veel prozaïscher versie, waarbij haar vader het logo tijdens de maaltijd gewoon op een servet tekende. Sommigen zien in de kruisvorm van het merklogo ook een verwijzing naar de Zwitserse roots van Louis Chevrolet. Die zou zijn aandelen eind 2013 verkopen - inclusief de rechten op de merknaam - na een geschil met William Crapo Durant.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!