De Land Rover Discovery kwam in november 1989 op de markt met drie deuren. Het idee om een model aan te bieden tussen de ruwe Defender en de klassevolle Range Rover ontstond midden de jaren '80. "Project Jay" was gebaseerd op de Range Rover, maar had een ander koetswerk en bood plaats aan zeven inzittenden.
De gezinsgerichte terreinwagen van Land Rover werd aangedreven door een nieuwe, rechtstreeks ingespoten 2.5-turbodiesel met intercooler, de 200 TDi. Vanaf 1990 werd het gamma aangevuld met een vijfdeurskoetswerk. Na een facelift in 1994 kwam een tweede generatie Discovery in 1998. Die introduceerde het Active Cornering Enhancement, dat rolneigingen in bochten onderdrukt, en de automatische niveauregeling met luchtveren op de achteras. De Land Rover Freelander kwam op dat moment de rol van instapmodel overnemen.
De derde generatie van de Discovery, die in 2004 werd gelanceerd, was de eerste Land Rover met het Terrain Response dat alle rijhulpsystemen aanpast aan het terrein waarin de auto zich bevindt. Daarnaast had deze nieuwe Discovery een innovatieve koetswerkstructuur die de naam Integrated Body Frame kreeg. En voor zijn twintigste verjaardag krijgt de Discovery een vierde generatie. Die heeft onder andere een camerasysteem waarmee je rondom de auto kan kijken en het Tow Assist, dat slepen van een aanhangwagen vereenvoudigt.
Om het even welke generatie van de Discovery had steeds als onderscheidend element dat hij zeven passagiers kon huisvesten en dat hij zich zowel op het asfalt als in het terrein uitstekend in zijn sas voelde. Voor die kwaliteiten vielen ondertussen al 900.000 klanten wereldwijd. De auto is ook al veelvuldig ingezet in exepedities naar alle uithoeken van de wereld, van 5.000 meter hoge Argentijnse bergtoppen tot een rit rond de wereld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!