In het kader van de jaarlijkse verkiezingen beoordeelden 82 journalisten uit 35 landen tientallen motoren, die werden onderverdeeld in 11 categorieën. De krachtbron die de meeste punten scoorde over alle categorieën heen (351 om precies te zijn), was de 1.0 EcoBoost van Ford. Hij mag zich dan ook Motor van het Jaar 2014 noemen. Deze kleine driecilinderbenzine met turbo bestaat met 100 pk, 125 pk en sinds kort zelfs 140 pk. In de categorie tot 1.000 cc is dit de derde overwinning op rij voor het Ford-blok.
De deelnemers worden in categorieën ingedeeld volgens hun cilinderinhoud. Zo ging de drukgevoede 1.4 TSI Twincharger (150 à 192 pk) van Volkswagen aan de haal met de overwinning in de categorie 1,0 tot 1,4 liter. In het eindklassement strandt hij op de derde plaats. In de klasse 1.4 tot 1.8 is de titel voor de 1.6 THP van BMW/PSA, een viercilinder die tussen 125 en 270 pk ontwikkelt. Bij de 1,8- tot 2,0-liters sprak de jury zijn voorkeur uit voor de 360 pk sterke 2.0-viercilinderturbo van Mercedes AMG. Die werd meteen ook uitgeroepen tot de 'beste nieuwe motor'. Audi's 2,5 liter grote TFSI-vijfcilinderturbo van 310 pk kreeg de hoogste score in de inhoudsklasse 2.0-2.5.
Bij de grotere blokken werd BMW's 3.0-zescilinderturbo van 306 à 340 pk verkozen tot de beste motor in de categorie 2.5-3.0. Bij de krachtbronnen van 3,0 tot 4,0 liter wist de 3.8-V8-biturbo van McLaren (625 pk en 650 pk) de jury te bekoren. Bij de 'plus-vierliters' is de overwinning voor de 570 pk of 605 pk sterke 4.5-V8 van Ferrari. Hij bekleedt zelfs de tweede plaats in het algemene klassement en krijgt het label 'beste sportmotor' opgekleefd. De prijs van de beste 'groene' motor ging naar de elektrische krachtbron van Tesla, die 422 pk produceert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!