In 1910 kocht een groep ondernemers en investeerders de in 1909 failliet gegane Italiaanse fabriek van de Franse constructeur Darracq, in de Milanese buitenwijk Portello. De overnemers beslisten hun nieuwe onderneming 'Anonima Lombarda Fabbrica Automobili' of 'A.L.F.A.' te dopen. Het logo van de constructeur verwees met zijn rode kruis en de slang respectievelijk naar de stad Milaan en naar de familie Visconti. Het eerste model, de Alfa 24 HP, rolde de fabriek uit in de herfst van 2010.
In 1915 kocht Nicola Romeo een groot deel van de aandelen in het bedrijf. Deze ingenieur liet de naam veranderen in Alfa Romeo. Het merk zou pieken en dalen kennen, zowel qua productie als wat de competitie betreft. De reputatie van de constructeur beleefde zijn hoogtepunt in de jaren dertig, zowel op de weg als op circuit. Ook de jaren vijftig en zestig waren een glorierijke periode voor de productie van het merk. In 1986 werd Alfa Romeo opgenomen in de Fiat-groep. De lancering van de Giulietta, de onderscheiding 'beste nieuwe motor van het jaar 2010' voor de 1.4 TB MultiAir uit de MiTo en de Guilietta en het succes van de 8C Competizione en Spider maken het mogelijk de honderd jaar in alle sereniteit te vieren.
Het hoogtepunt wat de festiviteiten rond het eeuwfeest betreft, vindt dit weekend (26 en 27 juni) plaats, met rondritten in Milaan. Zaterdag zullen duizenden Alfa Romeo's van in het centrum van de stad naar het Sempione-park rijden via het Sforzesco-kasteel. Zondag zullen duizenden auto's achter elkaar gaan staan om een kring te vormen rond de Lombardische hoofdstad. Er zal ook een tentoonstelling zijn van de modellen van het merk in de stad en in het tentoonstellingspark Novegro. Bovendien vinden vandaag en morgen (24 en 25 juni) nocturnes plaats in het Alfa-museum in Arese (van 9 uur 's ochtends tot middernacht). Ook is het circuit van Monza toegankelijk voor de 'Alfisti'.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!