Uit onze verschillende tests, onder meer een vergelijking in dit eigenste nummer met concurrenten die hetzelfde nastreven, blijkt dat de 508 zich misschien niet direct wil meten met de Duitse premiummerken, maar wel aspiraties heeft om zich daar net naast te positioneren, liefst nog op een geheel eigen, Frans getint eiland. Dat doet deze vijfdeursberline onder andere met een gewaagd design, wat natuurlijk het gevaar oplevert dat andere kwaliteiten naar de achtergrond worden geduwd. Misschien dan toch eens iets verzinnen waarbij alle aandacht niet geheel aan die veroverende looks is opgehangen. Vandaar dat men bij Peugeot wel eens wilde weten hoe hun nieuwste model scoort als je niet weet uit welke stal hij komt.
Daarbij hopen ze in Sochaux uiteraard dat hier en daar de term ‘premium’ valt in de commentaren. Die commentaren lieten we over aan Daniël Dyselinck uit Sint-Niklaas, Jan Gansemans uit Oostende en Mario Vantilt uit Mol, door een onschuldige hand uitgeloot uit de vele blijken van interesse voor deze lezerswedstrijd die samen met het Franse merk was opgezet. Daarin zochten we drie occasionele testpiloten die op een vroege weekdag naar Zaventem werden uitgenodigd om daar in avant-première een model te testen dat nog niet op de markt was. Kortom, een testsituatie waar we zelf ook wel eens mee geconfronteerd worden.
Snuffelen en rijden
Buiten voor de deur staat de gecamoufleerde auto: “Hij heeft wel wat van een Mercedes, een CLS bijvoorbeeld, maar die is groter”, zegt Daniël, zelf eigenaar van verschillende Mercedessen. Ford gaat ook over de tong, maar de voorkeur blijft bij Duitse merken. Tot we erin gaan zitten om te rijden: het kleine stuur verraadt een Franse achtergrond, luidt het eensgezind, maar er wordt meer bepaald gegokt op een nieuwe Citroën C5 of een DS. Rijden dan maar: de testauto verovert harten met zijn sportief weggedrag, zijn vinnige motor en zijn overwegend geslaagde comfort.
De interieuraankleding en de afwerking vallen ook mee, vinden ze alle drie, toch voor wat ze ervan kunnen zien, want ook in het interieur is een en ander afgeplakt, onder meer het navigatiesysteem, omdat dit al snel te veel zou weggeven… Het woord ‘premium’ valt effectief een paar keer, maar met nog enige reserve vanwege de alomtegenwoordige camouflage. Het blijft dus bij gissen: geen van de drie kan het merk raden, laat staan het model. Tijd dus om terug naar de presentatielocatie in Zaventem te rijden en daar eindelijk te ontdekken over welke berline het nu eigenlijk gaat.
De onthulling
Met het wegtrekken van het doek vallen alle puzzelstukjes op hun plek, en sommige monden open. Bepaalde vermoedens worden bevestigd, maar andere veronderstellingen dan weer ontkracht. Voor een stuk heerst de verrassing: geen van onze drie rijders associeerde zijn opgedane rijervaringen met Peugeot en dus ook niet met de 508. Ze hadden niet direct de link gelegd met een dergelijk dynamische rijstijl of een dusdanige afwerking. Alle vooroordelen gaan dan ook de prullenmand in, met als mooiste compliment dat de 508 zijn plaats tussen de grote jongens nu echt wel verdient. Gezien elk van onze kersverse testpiloten nogal wat ervaring heeft bij die ‘grote jongens’ (ze rijden zelf ofwel met Mercedes ofwel met BMW) kan zo’n compliment wel tellen. Bij Peugeot zagen ze de opgetekende commentaren ook wel zitten – we hebben de kurken tot op de redactie horen knallen. Franse champagne uiteraard…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!