Mazda Motor Logistics Europe (of kortweg MLE) is qua omzet het op één na grootste bedrijf in Vlaanderen en de tiende grootste onderneming in België. In 2007 betaalde MLE iets meer dan 150 miljoen euro invoerheffingen aan de Belgische staat. Het aantal werknemers schommelt rond de vierhonderd, met een mix van zestien verschillende nationaliteiten. MLE staat in voor de distributie van Mazda-auto's en -onderdelen in grosso modo heel West-Europa, Rusland en Turkije. Alleen Finland, een aantal voormalige Oostbloklanden en de Balkan werken nog met onafhankelijke Mazda-importeurs. Alle auto's die MLE verdeelt, worden rechtstreeks aangekocht in Japan, terwijl van de onderdelen zestig procent uit het thuisland komt en veertig procent van Europese makelij is.
In 1968 vestigde Mazda zijn Europese distributiecentrum voor onderdelen in Brussel. In 1981 werd de naam gewijzigd van Mazda Motors of Benelux (Parts) Ltd in Mazda Parts Center (Europe) nv. Het Willebroekse Mazda-verhaal begon in 1995, met de inhuldiging van een nieuw complex op de oevers van het zeekanaal Brussel-Schelde. Drie jaar later werd de logistiek van onderdelen en auto's ondergebracht in één bedrijf: Mazda Motor Logistics Europe nv. De onderdelen komen per binnenschip aan in de cargohaven van Willebroek, waar ze worden overgeladen in vrachtwagens om de laatste vijf kilometer naar het distributiecentrum te overbruggen. De auto's zijn ongeveer dertig dagen onderweg van Japan naar de haven van Antwerpen, vanwaar ze per trein, truck of binnenschip naar hun Europese bestemming vertrekken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!