De grootste veranderingen bemerk je vooraan de vernieuwde Jaguar F-Type, waar het bredere radiatorrooster voortaan geflankeerd wordt door horizontaal geöriënteerde koplampen met J-vormige dagrijlichten. De instapversie doet het nog steeds met een enkele, centraal gemonteerde uitlaatpijp. De V8-modellen krijgen twee dubbele, langs de weerkanten van de achterdiffusor geplaatste einddempers. Binnenin introduceert Jaguar nieuwe materialen, die de cockpit meer welbehagen en een hoger comfortgehalte moeten geven. Het Touch Pro-infotainmentsyteem krijgt een upgrade, het instrumentarium is voortaan volledig digitaal.
Jaguar heeft ook het onderstel van de F-Type onder handen genomen, onder meer door te morrelen aan de veren, de schokdempers en de stabilisatorstangen. De Britse ingenieurs hielden ook de elektrische stuurbekrachtiging opnieuw tegen het licht en vonden een nieuwe kalibratie voor de achterophanging en voor de torque by braking. De sportwagen zou zich dus nog vlotter van punt A naar punt B moeten begeven.
Geen BMW-motoren
Het gamma van de F-Type trapt nog steeds af met de drukgevoede 2 liter-viercilindermotor van de Ingenium-familie, goed voor een vermogen van 300 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt amper 5,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Deze versie komt met de Quickshift-achttrapsautomaat en met achterwielaandrijving.
Nog geen BMW-motoren voor de Jaguar F-Type, de nog steeds door een compressor opgezweepte 5 liter-V8 blijft trouw op post. Deze motor komt in twee vermogensversies, waarvan de minst krachtige 450 pk en 580 Nm sterk is. Dan sprint de Britse sportwagen in 4,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij een top van 285 km/u. Je hebt de keuze tussen een versie met achter- en eentje met vierwielaandrijving, telkens geruggesteund door een actief sperdifferentieel tussen de achterwielen.
Geen V6, wel SVR
Met nu 575 pk en zelfs 700 Nm blijft de F-Type SVR de krachtigste versie van de familie. In 3,7 seconden spurt je van 0 naar 100 km/u, daarna stoom je door tot de elektronisch gelimiteerde topsnelheid van 300 km/u. De SVR komt enkel in combinatie met vierwielaandrijving, optioneel biedt Jaguar eenkoolstofkeramische remmenset aan die je herkent aan de gele remzadels. De heerlijk klinkende V6-motoren verdwijnen, want niet meer in overeenstemming te brengen met de moderne emissienormen. Bovendien verliest de Jaguar F-Type zijn manuele schakeloptie, omdat die nauwelijks besteld werd.
Elke motorisatie is verkrijgbaar met een actieve uitlaatlijn, waarmee Jaguar de soundtrack met het karakteristieke geplof en geknetter overeind probeert te houden. De V8-motoren krijgen een zogeheten Quiet Start-functie, die een geraffineerde klank nastreeft voor ritjes door de binnenstad. Dan blijven de elektrisch bediende omloopkleppen in de hoofddemper gesloten, tot je de toerenteller de hoogte injaagt en het bekende gegrom alsnog de bovenhand neemt. Je kan de Quiet Start omzeilen door de Dynamic-modus te activeren.
De vernieuwde Jaguar F-Type is vanaf nu te bestellen en kost minstens 65.100 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!