Net zoals bij de facelift van de Audi TT krijgen ook de vernieuwde RS-varianten een opgefrist koetswerkontwerp met specifieke designkenmerken. Zoals grotere ventilatiesleuven, aerodynamisch verantwoorde spoilers en ovalen einddempers. De ingenieurs van Audi Sport houden het niet bij de esthetiek, ze duiken ook onder de motorkap.
Vijfcilinder
In de neus ligt de bekende 2.5 TFSI met vijf cilinders. Hoewel het blok opnieuw tegen het licht gehouden werd, ontwikkelt de turbomotor nog steeds 400 pk. Het maximale koppel van 480 Nm piekt tussen de 1.950 en de 5.850 toeren per minuut, terwijl de 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde voor een speciale soundtrack zorgt. Voor de aandrijving grijpt Audi naar een Quattro-systeem, schakelen doe je via de S Tronic met zeven verzetten. Het Audi Drive Select telt vier modi die met de kalibratie van onder meer de transmissie en de motorrespons spelen: van Comfort en Auto tot Dynamic en Individual.
Sprintkoning
Met een leeggewicht van 1.450 kilogram sprint de TT RS Coupé in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, tenzij je de elektronische begrenzing laat verleggen naar 280 km/u. Het 2+2-interieur herken je aan de RS-sportzetels met specifieke bekleding. De Audi Virtual Cockpit integreert specifieke RS-menu's, die data zoals de bandendruk, de g-krachten en het koppel afficheren. Wie vindt dat de motor niet voldoende muziek produceert, kan opteren voor een Bang & Olufsen-systeem van 680 Watt.
De Audi TT RS kost 71.470 euro. De Roadster verkoopt zichzelf vanaf 73.770 euro. Dit voorjaar te bestellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!