De Tesla Model S en Model X zullen een update krijgen van hun semiautonome rijsoftware. Zo gaat de Autopilot een afrit op een autosnelweg kunnen nemen en beter kunnen anticiperen op de bewegingen van andere voertuigen en dan meer bepaald voertuigen die van rijstrook veranderen of de rijbaan oversteken. Deze 8.0-versie van de software zal niet meer hoofdzakelijk enkel een beroep doen op camera's, het systeem zal voortaan de gegevens van de botswaarschuwingsradars meer gaan benutten.
Niet zo eenvoudig
Tesla heeft beide systemen niet eerder beter kunnen laten samenwerken, hoewel ze toen al aanwezig waren in de voertuigen. Eenvoudigweg omdat, zoals de constructeur verklaarde, een radar de wereld op een vreemde manier ziet, tal van valse waarschuwingen genereert en obstakels, zoals bijvoorbeeld van hout, soms niet herkent. De ingenieurs van het Californische merk hebben er dus voor gekozen om het systeem een leerproces te laten doorlopen.
White list
De radargegevens zullen gekoppeld worden aan een online 'white list'. Elke Tesla die in beweging is – ook in manuele modus – zal bruggen, signalen en vaste objecten inventariseren die door de radars waargenomen worden, alsook de reacties van de bestuurder. Nadat er op die punten vier Tesla's gepasseerd zijn, zullen die plaatsen aanschouwd worden als bekende en 'veilige' zones. Elke wijziging in het landschap zal vanaf de vijfde Tesla een reactie uitlokken.
Progressief
Wanneer een 'obstakel' gedetecteerd wordt door een radar in een zone die als veilig wordt aanschouwd, zal de auto zachtjes remmen, ook al hebben de camera's nog niets opgemerkt. Het remmen zal progressief gebeuren om al dan niet krachtiger te worden – afhankelijk van het vertrouwensniveau, dankzij de analyse van visuele beelden – en volledig af te remmen wanneer het risico op een ongeval 99,99 procent bedraagt. In het slechtste geval zal de botsing zich voordoen met een lage snelheid.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!