Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Audi SQ7: trouw aan de TDI

Verwachte lancering : 01-10-2019

Geschreven door Klaas Janssens op 22-07-2019

Ingolstadt neemt na de Q7 ook de SQ7 onder handen. Maar aan de V8 TDI wordt niet geraakt.

De facelift die de Audi Q7 onlangs onderging, geeft nu ook de SQ7 TDI een opgefriste look. Het vernieuwde koetswerk herken je aan het herwerkte smoelwerk en de door een chroomstrip verbonden achterlichten, binnenin verwelkomen we een heleboel elementen die Ingolstadt introduceerde op de A6 en A6 Avant. Voor de specifieke S-designsaus zorgen een splitter onder de voorbumper, twee sleuven in het Singleframe-radiatorrooster, uit aluminium opgetrokken zijspiegelkappen en twee dubbele uitlaatpijpen met ronde chroomranden. Ook het interieur gaat voor stoer, sportief en stijlvol. De vernieuwde Audi SQ7 TDI wordt geleverd met donkere interieurs in leder en alcantara, de sierelementen zijn vervaardigd uit geborsteld aluminium of carbon om de sportieve look te accentueren.

Driedubbele turbo

De SQ7 zweert trouw aan de dieselmotor. En die TDI is niet de eerste de beste, want het gaat om een 4 liter-V8 die de hulp krijgt van niet een, niet twee, maar drie turbo's. Naast de twee conventionele turbo's krijgt het TDI-blok ook een zogeheten e-compressor opgevezen, gekoppeld aan een mildhybride 48-voltsyteem dat zich voedt via lithium-ionbatterijen. Schakelen doe je via de Tiptronic-achttrapsautomaat. De triturbodiesel van de Audi S78 TDI ontwikkelt een piekvermogen van 435 pk voor een maximumkoppel van 900 Nm. Dat volstaat om in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, de topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 250 km/u. De SQ7 TDI verbruikt daarbij 7,4 liter brandstof per 100 kilometers, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 194 gram per kilometer.

Met de S van Sportief

Voor de bijhorende rijdynamiek zorgt de sportophanging die een adaptieve demping combineert met luchtvering. De Quattro-aandrijving met variabele 40/60-split tussen de voor- en de achteras, krijgt desgewenst de assistentie van het actieve sportdifferentieel. Ook actieve rolstabilisatie en vierwielsturing behoren tot de mogelijkheden, maar vragen een meerprijs. De SQ7 TDI wordt eind september 2019 gecommercialiseerd en zal minstens 100.000 euro kosten.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten