Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Land Rover Discovery Sport: de Evoque achterna

Verwachte lancering : 01-06-2019

Geschreven door Klaas Janssens op 21-05-2019

De vernieuwde Discovery Sport adopteert de nieuwigheden die Land Rover zopas introduceerde op de Range Rover Evoque.

De vernieuwde Discovery Sport staat op het PTA-platform dat Land introduceerde op de nieuwe Range Rover Sport. Het is 13% stijver dan voorheen, wat zich vertaalt in een verbetere crashbestendigheid, in een strakker weggedrag en in minder lawaai of trillingen.  Net zoals de Evoque maakt de Sport nu ook gebruik van een mildhybride 48V-systeem, dat gebruik maakt van een op de motor gemonteerde en in de riem geïntegreerde startgenerator. De tijdens het vertragen gegeneerde energie wordt opgeslagen in een onder de vloer geplaatste batterij en ondersteunt de motor onder belasting, wat het brandstofverbruik beperkt en de CO2-uitstoot terugdringt. Dat MHEV-systeem combineert Land Rover met zowel benzine- als dieselmotoren, die reeds gehomologeerd zijn volgend de RDE2-normen.

Driveline-technologie

De meest efficiënte Discovery Sport is de voorwielaangedreven en aan een handbak gekoppelde D150, die een gemiddeld normverbruik van 5,9 liter koppelt aan een CO2-uitstoot van 140 gram. Al hoort een echte Land Rover uiteraard over vierwielaandrijving te beschikken. Dat 4x4-systeem komt met Driveline Disconnect, een transferbak op de vooras die de aandrijving van de achterwielen bij constante snelheid uitschakelt. De Sport komt met Terrain Response 2-technologie, aangevuld met de ClearSight Ground View die het het motorcompartiment als het ware onzichtbaar maakt. Om de rijdynamiek op het asfalt te boosten, doet de Land Rover het met de Active Driveline-functie, eigenlijk een torque-vectoringsysteem dat het koppel herverdeelt in functie van de rijomstandigheden.

Design

De hertekende lichtblokken en de herwerkte bumpers doen de Sport op de grotere Discovery lijken, een beetje zoals de Evoque veel weg heeft van de Range Rover Velar. Binnenin gaan de esthetische veranderinge een stuk verder, met een nieuw ontwerp voor de zetels, duurzame materialen en een hertimmerde middenconsole. Het Touch Pro-infotainmentsysteem met aanraakscherm van 10,25 inch herbergt een heleboel nieuwe functies. Je kan de Land Rover nu reeds bestellen en dat vanaf 38.250 euro. Later dit jaar wordt het gamma uitgebreid met een plug-inhybride variant.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten