Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Lexus ES: fijngeslepen facelift

Geschreven door Yeelen Möller op 19-04-2021

De Lexus ES volgt grote broer LS en krijgt een kleine facelift, waarbij er vooral veel aandacht is gegaan naar het fijnslijpen van de details voor een optimale rijervaring.

De Lexus ES biedt een fijne en comfortabele rijervaring, maar blijft eerder een zeldzaamheid op onze wegen vergeleken met de Duitse concurrentie, zeker nu klanten steeds minder vaak voor traditionele berlines kiezen. Deze facelift op detailniveau zal dus waarschijnlijk ook niet het grote verschil maken, maar voor de liefhebbers die wél bij het luxemerk van Toyota gaan shoppen zijn er enkele leuke verbeteringen te vinden, vooral onderhuids.

Fijngeslepen neus

De weinige esthethische veranderingen die de facelift van de Lexus ES met zich meebrengt, zitten in zijn neus en interieur. De grille is nieuw en heeft volgens Lexus minder verticale spijlen (we hebben ze niet geteld), terwijl de koplampen wat fijner en scherper zijn geworden, al is het verschil miniem. Verder zijn er nieuwe 17-, 18- en 19-duims velgen te bestellen, net als twee nieuwe lakkleuren: Sonic Platinum en Sonic Grey.

Binnenin vallen de verschillen meer op: het infotainmentscherm van de Lexus ES is gegroeid en staat nu 10 cm dichter bij de bestuurder. Handig, want het scherm heeft nu ook aanraakbediening en kan gekoppeld worden met Apple CarPlay en Android Auto. Verder zijn er twee nieuwe walnoothouten afwerkingen en Forest Brown-leer te krijgen.

Minder lawaai, meer controle

De Japanse merken geven hun modellen vaak erg subtiele facelifts, maar zijn dan wel zeer trots op de kleine verbeteringen die ze hebben bereikt qua bediening of rijgedrag. Zo ook bij de Lexus ES, die stijvere antirolstangen krijgt achteraan om de reacties van de wagen intuïtiever te maken, bijvoorbeeld voor "rijstrookwissels op hoge snelheid". Spannend!

Ook het rempedaal moet natuurlijkere reacties geven door een groter contactoppervlak voor je voet, minder trillingen en een anders gekalibreerde brake-by-wire voor de ES 300h. Daarnaast krijgt de Lexus ES F Sport een nieuwe actuator op de adaptieve ophanging waardoor er meer flow is voor de hydraulische vloeistof, wat in ruil voor een betere stuurrespons zorgt.

Tenslotte krijgt de Lexus ES een update voor zijn actieve veiligheidssystemen, met nieuwe functies als een assistent voor uitwijkmanoeuvres. Ook de cameraspiegels hebben betere camera's gekregen voor een scherper beeld. De vernieuwde ES komt later dit jaar op de markt in Europa.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten