Mazda heeft in Japan zijn nieuwe compacte middenklasser van de 3-familie gelanceerd. Die kan rekenen op een rist innovaties, waarvan er een niet onopgemerkt voorbij zal gaan. Het gaat om de G-Vectoring Control-technologie (GVC). Die zou volgens Mazda goed zijn voor een volledig nieuwe rijervaring.
Coureur aan boord
Concreet is de innovatie een software die – gekoppeld aan een reeks sensoren – de interacties met de sturing detecteert. Zo kan die op het geschikte moment het koppel beperken dat naar de wielen gestuurd wordt en de G-krachten beter beheren. De software kan zo de handeling van een professionele coureur reproduceren bij het aansnijden van een bocht. Dat wil zeggen dat GVC de grip ten volle kan benutten, terwijl rolbewegingen van het koetswerk maximaal beperkt worden.
In de praktijk
Mazda laat verstaan dat zijn software zeer doeltreffend is op een nat of glad wegdek. Volgens de constructeur kunnen de bochten veel doeltreffender en vooral beheerster genomen worden. Het systeem zorgt ervoor dat alle bruuske bewegingen tot een minimum herleid worden ten gunste van het rijgedrag en het comfort van de inzittenden. Een kenmerk dat wie een Mazda 3, die de komende weken in Europa zal aanmeren, wil aankopen niet onverschillig zal laten.
Vergelijkende video met of zonder GVC
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!