Na de XC60 biedt Volvo een - zeer subtiele - midlifefacelift aan zijn duo S60/V60, dat profiteert van een paar cosmetische wijzigingen, maar vooral van een revisie van zijn infotainmentsysteem met een interface die nu op Android is gebaseerd, zoals in bijvoorbeeld de Polestar 2 of XC40 P8.
Discrete makeover
Het in 2018 gelanceerde S60/V60-paar evolueert in detail met enkele kleine cosmetische wijzigingen. De voorbumper is lichtjes herwerkt en de luchtinlaten zijn afgewerkt in glanzend zwart. Aan de achterzijde verbergt de bumper nu de uitlaatopeningen en is hij voorzien van een nieuwe beschermplaat. Bovendien hebben de Volvo S60 en V60 een nieuw design voor de 6-spaaks wielen
Android aan boord
De belangrijkste verandering is het infotainmentsysteem, dat nu gebaseerd is op Google's Android, net als in andere nieuwe Volvo-modellen. Sommige accenten zijn opnieuw ontworpen qua styling, maar nooit opvallend. De klant profiteert nu van Google Maps navigatie en kan gebruik maken van Google Assistant en Google Play diensten. Deze opfrissing van het infotainment zal waarschijnlijk binnenkort gepaard gaan met een update van het ADAS-bestuurdersassistentiesysteem met de nieuwste evolutie van Pilot Assist.
Daarnaast is het gamma gestructureerd op een nieuwe nomenclatuur van afwerkingen: Core, Plus en Ultimate. Er zijn ook Bright en Dark pakketten die respectievelijk chromen en zwarte accenten toevoegen.
Nieuwe automatische versnellingsbak
Mechanisch gezien biedt Volvo nog steeds geen volledig elektrische versie van de S60 en V60 aan, maar beide modellen kunnen rekenen op een reeks geëlektrificeerde motoren, hetzij via milde hybridisatie of met plug-in hybridisatie. Het gaat steeds om een 2.0 viercilinder met turbo. Het gamma begint met de 163 pk B3, gevolgd door de B4 van 197 pk, de 250 pk sterke B5 en de top van het 'normale' gamma met de 300 pk B6. Deze vier varianten worden gecombineerd met een 48V mild hybride systeem dat 14 pk levert om de verbrandingsmotor in kritieke fases te ondersteunen.
Op de B3 en B4 wordt het vermogen naar de voorwielen overgebracht via een nieuwe DCT-versnellingsbak met 7 versnellingen met dubbele koppeling, die in de plaats komt van de automatische versnellingsbak met 8 versnellingen die op de B5 en B6 blijft. De enige dieselmotor is ook voorzien van een milde hybridisatie als aanvulling op de 197 pk sterke 2.0 viercilinder.
Het plug-in hybride aanbod - S60 Recharge en V60 Recharge - bestaat uit versies met 253 pk en 310 pk die de viercilinder benzinemotor aanvullen met een 146 pk sterke elektromotor en worden aangedreven door een 14,9 kWh batterij die een WLTP-actieradius van 75 tot 94 km in volledig elektrische modus mogelijk maakt. De Volvo S60 Recharge T8 2023 accelereert in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u, maar behoudt dezelfde topsnelheidslimiet van 180 km/u als andere Volvo's. De Volvo S60 en V60 '2023' zullen in de komende weken in Europa verkrijgbaar zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!