Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Professioneel / Inschrijvingen B2B: Stekkerauto’s duwen diesel in het vergeethoekje

Geschreven door Stijn Blanckaert op 27-10-2022

De bedrijfswagenmarkt moet verplicht elektrificeren. Is daar al iets van te merken in de inschrijvingscijfers? En welke modellen zijn het populairst per brandstofstoort?

De automarkt lijdt zwaar onder het tekort aan halfgeleiders, waardoor bestelde auto’s erg lang op zich laten wachten en de inschrij- vingscijfers ondermaats blijven. Terwijl het aantal bestellingen bij particuliere kopers ook een pak lager ligt dan verhoopt, is dat bij bedrijven toch wel anders. Zij plaatsen wel degelijk orders voor nieuwe auto’s.

Ondernemingen zijn immers vaak gebonden aan leasecontracten en als die aflopen, moeten er nieuwe voertuigen worden besteld. Met het oog op de fiscale wijzigingen en onder invloed van klimaatdoelstellingen zijn dat steeds vaker plug-inhybrides en vol- ledig elektrische auto’s. Geen wonder dus dat net voor dit soort auto’s de wachttijden hoog oplopen. Een jaar of meer is geen uitzondering.

Leasing, de drijvende kracht

Tot eind augustus 2022 werden in ons land precies 250.465 nieuwe auto’s ingeschreven. 154.417 stuks ervan kwamen op naam van een bedrijf, zelfstandige of leasingfirma, waarmee de opmars van het marktaandeel van de B2B-markt in het totaal zich verderzet tot 61,6 procent van het totale aantal immatriculaties. De cijfers waren ongetwijfeld nog hoger geweest als de chipcrisis de leveringen niet zo zou vertragen.

Binnen de B2B-markt zijn de leasingmaatschappijen, met in totaal 76.336 exemplaren in de eerste acht maanden van 2022, goed voor zowat de helft van alle nieuw ingeschreven auto’s. Ze spelen in ons land dan ook een erg belangrijke rol in de vlootvernieuwing.

Benzine op kop

Van de 154.417 zakelijke inschrijvingen waren 57.956 stuks uitgerust met een benzinemotor en reed 34.702 op diesel. De plug-inhybrides zijn echter op weg om het zilver te grijpen, want ze doen met precies 34.557 inschrijvingen nog maar een fractie minder goed dan de diesels. Eind augustus waren al 18.939 van de ingeschreven auto’s van professionals bovendien al batterij-elektrisch.

In totaal beschikt 34,6 procent (53.496 op 154.517) van de nieuw ingeschreven auto’s van B2B-klanten over een laadpoort. Ten slotte waren er ook 8.254 zogenaamde zelfopladende hybrides, waarvan Toyota met de Corolla (2.343), Yaris (1.356) en C-HR (1.008) het merendeel leverde.

Audi Q4 neemt de leiding

Audi’s Q4 e-tron mocht zich alvast tot eind augustus de elektrokampioen van de B2B-markt noemen, want met 1.619 ingeschreven exemplaren bleef het merk uit Ingolstadt de BMW iX3, die 1.537 keer ingeschreven werd, nog net voor. De op twee na populairste B2B-elektroauto is de Tesla Model Y (1.174), maar ook de Model 3 van datzelfde merk doet het met een zevende plaats in het EV-klassement (825) zeker niet slecht.

Nummer 4 en 5 op de EV-ranglijst zijn de in Vorst gebouwde Audi e-Tron (1.070 inschrijvingen) en de Polestar 2 (943 stuks). Opmerkelijk is ook het resultaat van de Porsche Taycan, die met 853 leveringen op de zesde plaats staat bij de elektrische auto’s die door professionals werden ingeschreven.

Audi Q4 e-tron

BMW is stekkerkampioen

Net als op de hele automarkt is BMW ook bij de 34.557 plug-inhybrides die tot eind augustus aan B2B-klanten werden geleverd, de absolute marktleider. Het merk bezet met de 3-Reeks (2.110), de X5 (2.064) en de X1 (1.802) het volledige PHEV-podium. De top vijf wordt vervolledigd door de Volvo XC40 (1.702 stuks) en de Mercedes GLE (1.683).

Audi’s Q3 TFSI e is zesde (1.289) en BMW levert nog twee extra modellen in de top tien met de X3 op zeven (1.285) en de 5-Reeks (1.252) op plaats negen, twee merkbroeders die enkel van elkaar gescheiden worden door de Mercedes GLC plug-in (1.269) op plaats acht.

Citroën wint benzineklassement

Bij de benzinewagens, met 57.965 stuks nog steeds het populairste brandstoftype, gaat de Citroën C3, die ook over de gehele markt (inclusief particulieren) het populairst is, met de eerste plaats lopen. Er werden door professionals 2.463 stuks van ingeschreven tot eind augustus.

Op plaats twee vinden we hier nog een Stellantis-product: de Opel Corsa benzine wist 2.351 klanten te overtuigen, gevolgd door nog een derde model uit hetzelfde huis, de Peugeot 208, met 2.031 inschrijvingen. De Mini drie- en vijfdeurs en de Volvo XC40 vervolledigen met 1.911 en 1.562 benzinemodellen de top vijf.

Citroën C3

Bron: Febiac

Freelance

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten