Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Professioneel / Wat zijn de (fiscale) voordelen van een bedrijfsmotorfiets?

Geschreven door Arno Jaspers op 15-11-2024

Wie aan de motor of scooter denkt voor woon-werkverkeer, doet dat meestal om files of parkeerstress te vermijden. Maar ook fiscaal zijn er voordelen aan verbonden, voor werkgever én werk-nemer.

Het aantal motorfietsen in België zit al jarenlang in de lift en ook het aantal uitgereikte rijbewijzen blijft gestaag stijgen. Toch zien de meeste mensen zo’n tweewieler vooral als vrijetijdsbesteding en niet meteen als voertuig om mee te pendelen, terwijl daar net ettelijke voordelen aan verbonden zijn, niet het minst op fiscaal vlak. Een motorfiets die wordt gebruikt voor woon-werkverkeer, kan namelijk 100 procent fiscaal in mindering worden gebracht van de inkomsten van de loontrekkende, net als de kosten voor motorkledij. Maar laten we vooral beginnen bij het begin.

Verplichte rijopleiding

Wie kiest voor de motorfiets, krijgt in eerste instantie heel wat budgettaire obstakels te verwerken. De prijs van de verplichte rijopleiding voor het motorrijbewijs is intussen vlot richting 1.200 euro gestegen, en ook motorverzekeringen zijn door de bank genomen niet goedkoop. Naast de wettelijk verplichte kledij is het ten zeerste aan te raden om een degelijke motoroutfit te kopen. En dan zijn er ook nog de onvermijdelijke belastingen. 

De jaarlijkse verkeersbelasting bedraagt voor de grote meerderheid van alle motoren 71,54 euro. Motoren met een cilinderinhoud kleiner dan 250 cc zijn vrijgesteld van jaarlijkse rijtaks. De eenmalige BIV (belasting op inverkeerstelling) is van toepassing voor nieuwe en tweedehandse motoren, en hangt af van het motorvermogen (in kW, zie tabel). Tot 70 kW (95 pk) betaal je het minimumtarief van 61,50 euro, maar voor de krachtiger motorfietsen op de markt kunnen de bedragen oplopen.

Elektrische motorfietsen?

Wie aan fiscaal optimaliseren denkt, maakt graag de sprong richting elektrische voertuigen. Dat is bij motorfietsen niet anders, want ook elektrische tweewielers genieten een aantal specifieke voordelen. Zo zijn ze in Vlaanderen vrijgesteld van de BIV en betaal je in de andere gewesten het minimum van 61,50 euro, ongeacht het vermogen van hun elektrische motor. Bovenkrijg geniet je als koper van een elektrische tweewieler van overheidssteun in de vorm van een belastingvermindering ten belope van 15 procent van de aankoopwaarde van je motorfiets, weliswaar met een maximum van 3.140 euro. 

Niet oninteressant dus, al blijft de elektrische motorfiets voorlopig toch een marginaal fenomeen onder motorrijders, omdat elektrische motoren nog niet hetzelfde gebruiksgemak bieden als hun benzinetegenhangers. Potentiële kopers knappen vaak af op de beperkte laadcapaciteit en dito actieradius. Bovendien staat de belastingvermindering niet in verhouding tot de exuberant hoge aankoopprijzen.

100 procent aftrekbaar

Motorfietsen – elektrisch of niet – zijn altijd 100 procent aftrekbaar voor pendelende werknemers, en hetzelfde geldt voor alle gerelateerde kosten. Die laatste moet je dan wel kunnen aantonen, wat betekent dat je nauwgezet bewijzen moet kunnen voorleggen van wat je betaald hebt aan onderhoud, banden, brandstof, enzovoort. Als je dat te omslachtig vindt, kun je ook opteren voor het wettelijke forfait. Dat bedraagt voor aanslagjaar 2024 maximaal 5.520 euro. 

Wie snel de vergelijking wil maken, kan terecht op tax-on-web.be. Daar zie je hoeveel de totale aanslag of belastingteruggave zou bedragen als je kiest voor de toepassing van het forfait. Goed om te weten: kom je met de aangifte van de werkelijke kosten lager uit dan het forfaitaire bedrag, dan past de fiscus automatisch het forfait toe. Wie zijn beroepskosten niet bewijst, krijgt automatisch een vrijstelling van 490 euro voor woon-werkverplaatsingen.

Verhoogde kans op ongevallen

Ondanks alle voordelen die verbonden zijn aan motorrijden, is het aantal bedrijven dat zijn werknemers een motor aanbiedt in de plaats van een bedrijfswagen, erg beperkt. Vaak wordt het verhoogde risico op ongevallen aangehaald als een belangrijke factor om ervan weg te blijven. Toch zijn er ook ondernemingen die zo’n motorfiets van de zaak net wél bewust aanbieden als middel om de files te verschalken of om de parkeerproblematiek aan te pakken. 

Werkgevers die een motorfiets of scooter aanbieden als extralegaal voordeel, kunnen zich ook positief onderscheiden van andere. Het valt overigens op dat er binnen de bedrijven die wél gemotoriseerde tweewielers aanbieden, vaak een grote verscheidenheid is aan modellen. Gaande van lichte 125 cc-scooters die je met een autorijbewijs mag besturen en die ideaal zijn voor stadsverkeer, tot zware toermachines die dagelijks ingezet worden om kilometers te vreten zonder de bekende mobiliteitsproblemen.

Motorleasing of -renting

Particuliere motorrijders kunnen een nieuwe motorfiets lineair of degressief afschrijven over vijf jaar, en over drie jaar als het om een tweedehands gaat. Voor vennootschappen, zelfstandigen en vrije beroepen geldt dat niet. Daarom kiezen zij vaak voor leasing of renting. Het verschil tussen beide zit hem in de boekhoudkundige verwerking.

Bij leasing wordt de motorfiets in de balans opgenomen, bij renting worden de huurgelden als kosten opgenomen in de resultatenrekening. Beide formules blijven 100 procent aftrekbaar en voorzien in een vooraf vastgelegde aankoopoptie van het voertuig na het verstrijken van een overeengekomen termijn. 

De aankoopoptie bij leasing bedraagt maximaal 15 procent van de aankoopprijs, bij renting varieert dat van 16 tot 50 procent. Terwijl een leasecontract doorgaans over vijf jaar loopt, naar analogie van de klassieke afschrijftermijn (lees: economische levensduur), spreken we bij een financiële renting over een termijn tussen drie en vijf jaar. Beide formules zijn interessant omdat de leencapaciteit van de ondernemer niet wordt aangetast en omdat je de btw niet hoeft voor te schieten.

Niet onbelangrijk daarbij: niet enkel de motor, maar ook de accessoires en de motorkledij kunnen in de leasing- en rentingcontracten opgenomen worden. Het onderhoud, de verzekering, de inschrijving en de rijtaks blijven ten laste van de huurder, maar zijn zoals eerder gezegd wel fiscaal aftrekbaar.

Conclusie?

Gemotoriseerde tweewielers vormen een mobiliteitsoplossing die de files omzeilt en parkeerproblemen oplost, maar net zo goed een verhoogd risico op ongevallen met zich meebrengt. Dat laatste blijft voor veel bedrijven een struikelblok. Jammer, want particulieren, vennootschappen en zelfstandigen die de drempelvrees overwinnen, kunnen er rijkelijk hun voordeel mee doen, zowel praktisch als fiscaal.

 

Tarief BIV nieuwe motorfietsen

tot 70 kW 

71-85 kW 

86-100 kW 

101-110 kW

111-120 kW

121-155 kW

meer dan 155 kW

€ 61,50 

€ 123 

€ 495

 € 867

€ 1.239 

€ 2.479

€ 4.957

 

 

Freelance (specialist motoren)

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten