Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Professioneel / Schade op het einde van je leasecontract: hoe extra kosten vermijden?

Geschreven door Stijn Blanckaert op 17-07-2024

Zo’n negen op tien bedrijfswagens die op het einde van hun leasecontract worden ingeleverd, vertonen ‘niet-aanvaardbare’ schade die dus aangerekend wordt. Kun je die vermijden?

Heb je een leaseauto die aan vervanging toe is? Dan is de kans groot dat hij bij de levering van je nieuwe auto zal worden geïnspecteerd door een inspecteur van Macadam. De Europese marktleider in voertuiginspecties is namelijk verantwoordelijk voor het nazicht voor de verkoop van de auto’s van zowat alle leasingmaatschappijen die in ons land actief zijn.

Maar wat komt er allemaal kijken bij dat proces? Daarvoor gingen we op de koffie bij Guy Van Gaever, Regional Manager Cross Continental Europe bij Macadam. Dit Belgische bedrijf inspecteert meer dan 1.800 voertuigen per dag in 22 landen en is de grootste aanbieder van inspectiediensten voor de leasingsector. De klanten van Macadam zijn voornamelijk leasingmaatschappijen, maar ook kortetermijnverhuurders en grote fleetklanten doen een beroep op de diensten van de inspectiefirma.

Elk krasje telt

De inspecteurs van Macadam werken op afspraak en binnen hun eigen regio, zodat ze minder tijd verliezen bij verplaatsingen tussen inspecties en ook de taal van de klant spreken. Wanneer een nieuwe auto wordt geleverd, komen ze ter plaatse om de ingeleverde auto nauwkeurig te inspecteren – dat gebeurt in het bijzijn van de klant, zodat er achteraf geen discussie is over de vaststellingen. De inspectie duurt ongeveer 20 minuten bij een personenwagen, bij bestelwagens neemt ze een halfuur in beslag. 

Om voor het nodige bewijsmateriaal te zorgen gebruiken de inspecteurs een smartphone met camera waarop de in eigen beheer ontwikkelde CarCheckApp van Macadam draait. Na de ondertekening van de vaststellingen door de twee partijen kan de auto door de leasingmaatschappij verkocht worden en is de kous af voor de huurder. Als er tenminste geen factuur volgt. En dat is meestal toch wel het geval.

Bij zo’n inspectie wordt namelijk niets over het hoofd gezien en stellen de inspecteurs echt elke schade aan de auto vast, ook als die beschouwd kan worden als het gevolg van normaal gebruik van de auto. De taak van Macadam is de toestand van de auto vast te stellen, en daar hoort nu eenmaal elk krasje en deukje bij. Daarvoor ontvangt Macadam een vast bedrag per inspectie, ongeacht het aantal vastgestelde schades. “Het is dus niet zo dat wij een commissie krijgen van carrosseriebedrijven of andere herstellers”, verduidelijkt Van Gaever. 

Rentanorm als leidraad

Niet elke genoteerde schade wordt echter ook effectief beschouwd als ‘niet-aanvaardbaar’. En zelfs als een beschadiging ‘niet-aanvaardbaar’ is, wordt ze nog niet automatisch of voor de volle pot door de leasingmaatschappij doorgerekend aan het bedrijf of de bestuurder. Om te bepalen wat als niet-aanvaardbare schade wordt beschouwd, doet 95 procent van de opdrachtgevers van Macadam een beroep op de zogenaamde ‘Rentanorm’. Wat die juist inhoudt, kun je terugvinden in een handig document op de website van Renta, de vereniging van leasingbedrijven.

Het omvat een nauwkeurig overzicht van alle beschadigingen aan een auto die als normale gebruiksschade of slijtage kunnen worden beschouwd, en van de schades die –naargelang van de leeftijd en kilometerstand van de leasewagen – als ‘niet-aanvaardbaar’ worden gezien. Het is dus niet de inspecteur van Macadam die bepaalt of iets zal worden gecatalogeerd als schade of niet, maar wel de norm. 

Wie betaalt de schade?

Hoeveel daarvoor nadien wordt aangerekend, is dan weer de beslissing van de leasingmaatschappij, die de bedragen per schade en per onderdeel vastlegt. Op die manier is het mogelijk dat eenzelfde schade bij de ene leasingmaatschappij tot een hoger bedrag leidt dan bij een andere. Soms kan het ook zijn dat het schadebedrag niet of slechts gedeeltelijk wordt doorgerekend.

Dat kan het geval zijn als de leasingmaatschappij een tegemoetkoming doet. Maar ook als de schade wel degelijk op de huurder van de auto wordt verhaald, is het niet noodzakelijk zo dat de bestuurder er de volle pot voor betaalt. Veel werkgevers nemen eindecontractschades gedeeltelijk ten laste en rekenen ze niet volledig door. Dat is meer dan welkom, want de bedragen kunnen oplopen.

Normale slijtage versus niet-aanvaardbare schade

Het aantal leaseauto’s dat wordt ingeleverd zonder ‘niet-aanvaardbare’ schade, is erg beperkt: slechts bij één op tien auto’s hoeft er volgens Guy Van Gaever niets te worden gefactureerd door de leasingmaatschappij. Gemiddeld worden daarentegen per auto tien zaken vastgesteld, waarvan er vier niet als normale slijtage kunnen worden geklasseerd. De meest voorkomende zijn grote krassen op de velgen en de bumpers. Per auto worden er zo bijvoorbeeld gemiddeld 2,7 schadegevallen aan de velgen vastgesteld – dat wil zeggen dat de doorsneeauto schade heeft aan meer dan twee van de vier wielen. 

Ook steenslagschade in de voorruit is erg courant en de kostprijs daarvan is de laatste jaren gestegen door de camera’s en andere elektronische systemen die achter de voorruit zitten. Een andere vaststelling is dat moderne koplampen, voorzien van led- of lasertechnologie, zo hoogtechnologisch zijn geworden dat ze een fortuin kosten om te vervangen of repareren. 

Op zich is het volkomen normaal dat gebruikte leaseauto’s niet meer in showroomstaat verkeren en een aantal beschadigingen hebben wanneer ze worden geïnspecteerd. Het gaat per slot van rekening over voertuigen die gemiddeld vier jaar oud zijn en meer dan 100.000 kilometer gereden hebben. Maar er zijn manieren om dat aantal aangerekende schades terug te dringen, klinkt het.

Kosten vermijden: de gouden tip

De makkelijkste manier om een factuur bij de inlevering te vermijden is eenvoudig: zorgen dat alle niet-aanvaardbare schade hersteld is voordat de inspectie plaatsvindt. Het klinkt logisch en dat is het ook. Zolang het contract loopt, is in het leasecontract een volledige dekking voor materiële schade voorzien. Wie de schades aangeeft aan de leasingmaatschappij vooraleer de inspectie plaatsvindt, zal per schade hoogstens de contractuele vrijstelling betalen en niet de volledige herstelkosten, die wel zou worden doorgerekend als de schade pas wordt vastgesteld bij de inname van de auto.

Een andere gouden tip is terug te grijpen naar minder dure oplossingen zoals smart repair. Het gaat daarbij om het retoucheren en herstellen van kleine schade zoals krassen en deukjes, voor een veel lager bedrag dan wat anders zou worden aangerekend. Ook glasschade voorafgaand aan de inspectie laten herstellen – dan vaak zonder vrijstelling – is veel interessanter dan afwachten of er op het einde van het contract een factuur volgt. 

Een vooruitziend bestuurder kan op die manier onaangename verrassingen uitsluiten. Ook het tussentijds inspecteren van de auto en het herstellen van op dat moment vastgestelde schade leidt tot minder problemen op het einde van het contract. Een auto die steevast meteen hersteld wordt, blijkt bij de inlevering altijd in betere staat te verkeren dan eentje waarbij bestaande schade aanwezig blijft en de zorg voor de auto daardoor automatisch afneemt. 

State-of-Health (SoH)

Van Gaever waarschuwt verder nog dat ontbrekende sleutels – een veel voorkomend probleem – en een ontbrekend gelijkvormigheidsattest of ontbrekende laadkabels bij plug-inhybrides en elektrische auto’s dikwijls ook tot een aanzienlijke factuur leiden. Bij die elektrische auto’s wordt bij de inspectie trouwens ook gekeken naar de state of health (SoH) van de batterij, want voor het doorverkopen van een elektrische auto is het belangrijk dat de verkoper zicht heeft op de toestand van de accu. 

Een volledige bepaling van de state of health van de batterij is in de korte inspectietijd door Macadam niet mogelijk, omdat daarvoor een uitgebreide testrit en het ont- en opladen van de batterij nodig is. Door echter gebruik te maken van algoritmes, die op basis van informatie uit de OBD-poort van de auto heel wat gegevens over de accu verzamelen, kan Macadam wel de nodige informatie geven over de gezondheidstoestand van het cellenpakket.

Van Gaever geeft trouwens aan dat meer dan 90 procent van de geïnspecteerde elektrische auto’s na 48 maanden nog altijd meer dan 90 procent van de initiële batterijcapaciteit overhoudt. Een beloftevolle vaststelling voor de toekomst.

Dit artikel verscheen eerder in de gratis AutoGids-bijlage "Special Fleet & Leasing".

Freelance

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten