Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Professioneel / Ideaal voor elektrische auto's: wordt tweedehandsleasing onmisbaar?

Geschreven door Dieter Quartier op 22-07-2024

Het is nog niet echt ingeburgerd in ons land, maar wel aan een opmars bezig: tweedehandsleasing. Met de massale opkomst van elektrische auto’s belooft de formule zelfs onmisbaar te worden.

Dat auto’s in het algemeen duurder worden, behoeft geen uitleg. Het is een realiteit die heel wat kmo’s en zelfstandigen dwingt om op zoek te gaan naar oplossingen. Eén mogelijkheid bestaat erin de wagen langer te gebruiken: een voertuig gedurende zes jaar in dienst houden in plaats van de gebruikelijke vier of vijf kan een aanzienlijke slok op de borrel schelen. Als je de auto leaset, moet de verhuurmaatschappij zulke lange huurtermijnen natuurlijk wel toestaan.

Er is echter ook een nadeel aan een langere gebruikstermijn. De medewerker die met de auto rijdt, zal misschien niet zo gelukkig zijn met het feit dat hij of zij zes jaar lang aan hetzelfde vehikel is ‘gekluisterd’. Ook neemt het risico op technische pannes en dure reparaties toe, zodat wat je uitspaart door de termijn te verlengen, misschien wordt tenietgedaan door hogere operationele kosten. Al zijn die in het geval van leasing natuurlijk wel voor rekening van de leasefirma. 

Tweedehandsleasing als oplossing?

Er bestaat een andere manier om de kosten te drukken: tweedehandsleasing. Je bespaart er gemiddeld zo’n 20 procent mee ten opzichte van een nieuw voertuig. Het gaat vaak om auto’s van maximaal drie jaar oud met hooguit 50.000 kilometer op de teller, die van a tot z zijn gecontroleerd en zowel technisch als cosmetisch de hoogste normen halen. 

De grootste waardevermindering van een nieuwe auto vindt plaats gedurende de eerste twee à drie jaar, dus is het logisch dat een tweedehandsauto een stuk goedkoper is om te leasen. Omdat deze voertuigen al enkele jaren op de teller hebben, kun je ze meestal wel niet langer dan vijf jaar huren – al zijn er wel uitzonderingen op die regel. Alles hangt ook af van hoeveel kilometers je ermee rijdt. Bij 200.000 kilometer vinden de meeste leasemaatschappijen het welletjes geweest, net om risico’s op grote technische kosten te vermijden.

Beperkte keuzemogelijkheden...

Tweedehandsleasing heeft verder als voordeel dat de auto snel leverbaar is. De auto’s zijn vaak afkomstig van de leasemaatschappij zelf. Het gaat meestal om een voortijdig ingeleverde auto (contractopzegging) of om een auto die als aanloopwagen werd gebruikt. De achtergrond ervan is dus bekend en de verhuurder kan de kwaliteit ervan garanderen. Wel zijn sommige gebruikssporen niet uit te sluiten.

Ook kun je de auto bij een ‘occasielease’ niet vrij samenstellen; het aanbod is wat het is. Als uniformiteit in je bedrijfsvloot belangrijk is, is tweedehandsleasing dus niet meteen een optie: een handvol (nagenoeg) dezelfde auto’s vind je misschien nog wel, maar als het om vijf stuks of meer gaat, dan wordt het moeilijk. Vergeet ook niet dat je met je tweedehandsauto op zijn vierde verjaardag naar de keuring moet. Heeft hij dan nog geen 100.000 kilometer op de teller, dan moet je pas twee jaar later opnieuw naar het keuringsstation; in het andere geval is dat jaarlijks. Dat kost daarom geen handenvol geld, maar wel tijd en organisatie. 

... maar geknipt voor EV's

Tweedehandsleasing maakt elektrische auto’s betaalbaar, niet alleen voor degene die hem tweedehands leaset, maar ook voor de eerste huurder. EV’s zijn duurder dan hun evenknieën op benzine of diesel. Door de auto in twee cycli te verhuren kan hun hoge aankoopprijs gespreid worden over meer jaren dan gebruikelijk. De eerste klant rijdt er bijvoorbeeld vier jaar mee, de tweede nog eens vier jaar of zelfs langer, voor een aantrekkelijk tarief.

Door die dubbele gebruikstermijn kunnen leasebedrijven de huurprijs in beide cycli drukken. De tweedehandsleaserijder kan met een gerust gemoed de weg op, want alle technische risico’s zijn gedekt. Meerdere onafhankelijke studies wijzen bovendien uit dat de accu’s van EV’s gemiddeld slechts 1,5 procent per jaar aan capaciteit verliezen, zodat je na acht jaar nog altijd 88 procent restcapaciteit hebt. Kortom, de formule van tweedehandslease lijkt de elektrische auto op het lijf geschreven te zijn.

Tweedehandsleasing in België: waar moet je zijn?

De grootste aanbieder van leasecontracten voor tweedehandsauto’s in ons land is Lizy. Deze scale-up behoort tot de D’Ieteren Group en heeft onlangs 11,5 miljoen euro opgehaald bij onder meer D’Ieteren, Marc Couckes bedrijf Alychlo en het Vlaams Welvaartfonds om zijn Europese expansie te financieren. Ook Arval hoopt een graantje mee te pikken van de occasieleasemarkt met Autoselect.

Het betreft hier ex-leasewagens van maximaal vier jaar oud die worden opgefrist en opnieuw in de verhuur worden gestoken. Je vindt er alles: van een Opel Crossland tot een Range Rover Sport. LeasePlan, dat na de fusie met ALD Automotive als Ayvens door het leven gaat, selecteert eveneens zijn beste ex-leasewagens om ze opnieuw aan te bieden met een langetermijnhuurcontract.

Ook bij Flexlease vind je een groot aanbod aan tweedehandsauto’s. Het gaat om duizenden jonge auto’s die in de showroom staan bij tientallen dealers verspreid over het land. Je kunt ze leasen tot ze 300.000 kilometer hebben of tien jaar oud zijn – een unicum.  

Dit artikel verscheen eerder in de gratis AutoGids-bijlage "Special Fleet & Leasing".

Freelance

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten