1. VAA: Opgelet met benzine, diesel en hybride
De meeste werknemers mogen de auto van het werk ook voor privéverplaatsingen gebruiken. Dat vertegenwoordigt een vorm van loon en wordt daarom belast als een Voordeel van Alle Aard (VAA). Hoeveel belasting je exact betaalt, is afhankelijk van de brandstofsoort, de CO2-uitstoot, de fiscale cataloguswaarde en de leeftijd van de auto. De CO2-factor weegt daarbij het zwaarst door.
Men vertrekt van de gemiddelde uitstoot van het wagenpark, die jaarlijks naar beneden gaat omdat er steeds meer elektrische auto’s bijkomen. Hoe hoger jouw auto boven het gemiddelde uitsteekt, hoe meer belastingen je betaalt. Kortom, rij je vandaag met een diesel of benzine, dan zal jouw VAA-bijdrage jaar na jaar stijgen. Een deel van die toename wordt weliswaar gecompenseerd door de leeftijdscoëfficiënt, maar gezien het tempo waarmee onze markt elektrificeert, zal die correctie binnenkort nog maar weinig zoden aan de dijk brengen.
Ook met zelfopladende hybrides is het opletten geblazen
Ook met zelfopladende hybrides is het opletten geblazen. Hun CO2-uitstoot varieert van zo’n 85 g/km tot 145 g/km, wat hoger is dan het gemiddelde van de vloot. Kies of heb je een plug-inhybride, dan zit je nog wel even goed. De emissie daarvan schommelt tussen de 20 g/km en 50 g/km en blijft daarmee nog onder de referentiewaarde. Toch moet je er ook hier van uitgaan dat die laatste op termijn onder de uitstoot van jouw auto zal duiken. Met andere woorden: wil je de komende jaren écht safe zitten, dan kun je vandaag maar beter al voor een volledig elektrische auto kiezen.
2. Staar je niet blind op de nabijheid van de merkdealer
Sommige bedrijfsautorijders zijn geneigd om een auto te kiezen bij de dealer die ze al kennen of die in de buurt van de woonplaats of werkplek is gevestigd. “Dat is gemakkelijk als ik op onderhoud moet gaan”, is het vaakst gehoorde argument. Maar hoe vaak moet een moderne auto nog naar de werkplaats? En moet dat dan per se de werkplaats zijn van een merkdealer?
Om op de eerste vraag te antwoorden: doorgaans moet een auto slechts om de twee jaar of 30.000 kilometer binnen voor een inspectie en/of oliewissel. Bij elektrische auto’s kan dat interval zelfs langer zijn – al is het nooit slecht om de auto om de twee jaar even op de brug te zetten bij de garagist om banden, ophanging en andere mechanische aspecten te inspecteren. De meeste auto’s geven tegenwoordig trouwens zelf aan wanneer ze op onderhoud moeten en of er zaken moeten worden nagekeken of vervangen.
Zolang de garage de voorschriften volgt van de constructeur, blijft de waarborg geldig
Het antwoord op de tweede vraag luidt: neen. Je kunt je bedrijfsauto ook bij merkonafhankelijke garages (zoals Auto5, Bosch Service Center, Eurorepair, Midas, enzovoort) laten onderhouden… op voorwaarde natuurlijk dat de eigenaar van het voertuig (je werkgever of de leasingmaatschappij) daarmee instemt. Zolang de garage de voorschriften volgt van de constructeur, blijft de waarborg geldig. Ook voor banden hoef je trouwens niet per se naar de merkgarage.
3. Merkkeuze: durf out of the box te denken
Onbekend is onbemind, maar als je gewoontegetrouw teruggrijpt naar het merk dat je kent of hooguit de bekende namen op je lijstje zet, dan mis je misschien wel de auto die perfect bij je past. Er zijn de jongste jaren heel wat interessante modellen bijgekomen van fabrikanten die je misschien amper of niet kent, zeker in het segment van de kleine tot middelgrote cross-overs met hybride of elektrische aandrijving.
Maar hoe weet je nu welke auto’s er op de markt zijn? Als je via je werkgever een leasevoertuig mag kiezen, dan krijg je vaak toegang tot de configuratietool van de leasefirma. Die maakt het mogelijk om een resultatenlijst te creëren op basis van heel wat criteria. Als je het merk open laat, dan zul je zien dat er heel wat modellen in de zoekresultaten zitten waar je wellicht nooit had bij stilgestaan, maar die wel in je budget passen en misschien wel een betere match zijn dan het model dat je initieel in gedachten had.
Wedden dat er modellen tussen zitten die nooit bij je zouden zijn opgekomen zonder deze zoekopdracht
Werkt je werkgever niet met een leasebedrijf? Geen nood: surf naar een zoekertjessite en selecteer het koetswerktype, de aandrijving, het aantal zitplaatsen, enzovoort. Stel de maximumleeftijd van het voertuig in op twee jaar, zodat je enkel de actuele auto’s ziet. Wedden dat er modellen tussen zitten die nooit bij je zouden zijn opgekomen zonder deze zoekopdracht!
4. Overweeg tweedehandsleasing
Past de auto van je dromen niet in je budget? Of lopen de leveringstermijnen te lang op naar je zin? Dan moet je misschien aan je werkgever voorstellen om voor een tweedehandsauto te gaan. Het concept is in volle opmars en het aanbod neemt stelselmatig toe. Van kleine stadsauto’s op benzine over plug-inhybride breaks tot elektrische SUV’s: je vindt vandaag duizenden auto’s op de tweedehandsleasemarkt.
Een occasievoertuig is tot wel 20 procent minder duur om te leasen dan een gelijkaardige nieuwe auto. De grootste waardevermindering van een wagen vindt namelijk plaats gedurende de eerste gebruiksjaren. De auto’s die in tweedehandslease worden aangeboden, zijn vaak afkomstig van de leasemaatschappij zelf. Het gaat dan om voertuigen waarvan het contract werd opgezegd of die als aanloopwagens werden gebruikt. De achtergrond ervan is dus bekend en de verhuurder kan de kwaliteit ervan garanderen. Wel zijn sommige gebruikssporen niet uit te sluiten.
Een occasievoertuig is tot wel 20 procent minder duur om te leasen dan een gelijkaardige nieuwe auto
Natuurlijk kun je je auto niet vrij samenstellen in dit geval. Wél maakt occasielease elektrisch rijden voor vele bestuurders haalbaar. Over de staat van de batterij hoef je je geen zorgen te maken. Ten eerste wijst onderzoek uit dat de degradatie ervan beperkt is tot 1,5 à 2 procent per jaar. Ten tweede is de accu tot 8 jaar lang gedekt door de constructeurswaarborg. En zelfs als er andere kosten zijn, dan zijn die inbegrepen in het leasecontract.
5. Pluis kW en kWh uit bij een EV
Alvorens je een elektrisch voertuig kiest, verdient het aanbeveling om jezelf vertrouwd te maken met de begrippen kW (kilowatt) en kWh (kilowattuur). Het vermogen van een krachtbron wordt al sinds mensenheugenis uitgedrukt in kilowatt. In de auto-industrie blijft men niettemin vasthouden aan de voorbijgestreefde pk (voor paardenkracht), wellicht omdat het een kleinere eenheid is die dus een grotere (en bijgevolg indrukwekkender) waarde oplevert. Een vermogen van 150 kW stemt bijvoorbeeld overeen met 204 pk.
Ook het vermogen van het laadpunt wordt uitgedrukt in kW. Hoe krachtiger, hoe sneller je auto kan opladen. Maar dat is maar de helft van het verhaal. Het is namelijk de auto zelf die de laadlimieten oplegt. Vandaag is 11 kW de norm voor normaal laden (met driefasige wisselstroom) en 150 kW voor snelladen (met gelijkstroom), al zijn er EV’s op de markt die al het dubbele halen.
Hoe groter de batterij, hoe zwaarder ze wordt en hoe groter de impact op het verbruik
En de kWh dan? Dat is de eenheid die de capaciteit (of de ‘grootte’) van je accu aangeeft. Je kunt het vergelijken met de liter, die de inhoud van de brandstoftank van een voertuig uitdrukt. Een doorsneebatterij heeft een inhoud van 50 kWh bij een middenklasser, maar grote SUV’s hebben dubbel zoveel energie aan boord. Bedenk wel: hoe groter de batterij, hoe zwaarder ze wordt en hoe groter de impact op het verbruik.
De batterijcapaciteit is van doorslaggevend belang bij de keuze van je elektrische auto: hoe meer kWh, hoe verder je raakt met een volle lading. Maar opgelet: de meeste constructeurs geven de brutocapaciteit weer, terwijl enkel de nettocapaciteit (lees: de werkelijk bruikbare) van tel is.
6. Verlies geen tijd met dealerhoppen
De tijd dat je je voordeel kon doen door van de ene dealer naar de andere te trekken en overal te gaan negotiëren, ligt achter ons. De kans is klein dat je extra kortingen uit de brand kunt slepen: de prijzen liggen overal vast. Natuurlijk zijn er soms opruimacties en tijdelijke promoties, maar doorgaans krijg je op je bedrijfsauto een zogenoemde fleetkorting, die sowieso hoger is dan de korting die een particuliere koper krijgt.
Als er tenminste überhaupt al sprake is van enige korting… Steeds meer merken schakelen over op onlineverkoop en/of het agentschapsmodel. De ‘dealer’ vervult daarbij enkel nog de taak van ‘informant’ en ‘afleveraar’, maar heeft geen zeggenschap over de prijs. Sommige merken geven geen korting op hun elektrische modellen met het argument dat ze “altijd met nettoprijzen werken”. Tja, het is een strategie als een andere…
Steeds meer merken schakelen over op onlineverkoop en/of het agentschapsmodel
Het voorgaande betekent echter niet dat het niet de moeite loont om op voorhand eens een showroom binnen te stappen. Niet om te onderhandelen, maar om het voertuig in detail te ontdekken en uit te proberen. Je zou de eerste niet zijn die een auto ‘op het zicht’ koopt en een kleur kiest op het internet, om zich dan een hoedje te schrikken bij de aflevering of na enkele dagen al spijt te hebben van zijn keuze.
7. Vergelijk leaseprijzen
Als je werkgever voor leasing kiest, dan heeft hij vaak een overeenkomst met één of twee leasebedrijven. Vergelijken loont de moeite, want dezelfde auto kan bij de ene firma goedkoper zijn om te leasen dan bij de andere. En de verschillen kunnen hoog oplopen. Waaraan dat ligt? De leaseprijs wordt samengesteld op basis van een inschatting van de restwaarde, de onderhoudskosten, het aantal banden dat wordt verbruikt, enzovoort. Ook zijn er verschillen in de rentevoeten, de verzekeringspremie, de administratieve kosten, et cetera.
Normaal gesproken is het niet aan de werknemer om zelf het heft in handen te nemen, maar soms wordt het toegestaan of is het zelfs de normale gang van zaken. Als dat zo is, dan kun je maar beter meerdere offertes opvragen voor de auto (of auto’s) die je geselecteerd hebt. Bij de meeste merkdealers kunnen ze je daarmee helpen. Ook kun je online offertes opvragen bij heel wat leasebedrijven.
Ook zijn er verschillen in de rentevoeten, de verzekeringspremie, de administratieve kosten, et cetera
Wel moet je erop letten dat je appelen met appelen vergelijkt: dezelfde looptijd, hetzelfde aantal kilometers, hetzelfde type verzekering (let op het bedrag van de vrijstelling), evenveel banden (zijn de winderbanden inbegrepen?), enzovoort. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar je inspanningen kunnen beloond worden…
Dit artikel verscheen eerder in de gratis AutoGids-bijlage "Special Fleet & Leasing".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!