Alle modellen die de automerken op de markt brengen – zowel gloednieuwe als al eerder gelanceerde – moeten gehomologeerd worden volgens de veel strengere ‘Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure’ (WLTP). Die houdt bovendien rekening met opties. Wat dat in de praktijk betekent voor constructeurs, leasingmaatschappijen, vlootbeheerders en bedrijfsautorijders, lichten we toe aan de hand van 10 vragen en evenveel antwoorden.
1. Hoeveel bedraagt het verschil tussen NEDC en WLTP?
Volgens de eerste schattingen zou het om zo’n 25 à 30 procent gaan. Dat is meer dan initieel geschat werd. De overheid moet hier van de EU rekening mee houden, zodat de consument geen hogere belastingen betaalt. Tot eind 2020 geldt overigens een overgangsmaatregel. Tot dan worden de WLTP-waarden in België teruggerekend naar een gecorreleerde NEDC-waarde, ook wel NEDC 2.0 genoemd.
2. Het gelijkvormigheidsattest van mijn nieuwe auto vermeldt twee CO2-waarden. Welke is van toepassing?
De hoogste CO2-waarde is het WLTP-cijfer, dat voorlopig dus niet gehanteerd wordt. Het laagste cijfer is de naar de NEDC-methode omgerekende waarde (NEDC 2.0), die tot eind 2020 als berekeningsbasis dient voor het Voordeel van Alle Aard (VAA), de fiscale aftrekbaarheid en de CO2-bijdrage. Voor de wegenbelasting zijn de gewesten bevoegd, en die kunnen sneller overschakelen naar de WLTP-waarden.
3. De oude NEDC-waarde en de NEDC 2.0-waarde zijn niet dezelfde. Hoe komt dat?
De NEDC 2.0-waarde is afgeleid van de WLTP-waarde. Ten eerste gaat de WLTP-cyclus gepaard met strengere testomstandigheden en worden alle achterpoortjes dichtgetimmerd. Ten tweede moeten motoren worden aangepast om aan de nieuwste emissienorm (Euro 6d-temp) te voldoen, wat het verbruik en dus CO2-uitstoot nadelig kan beïnvloeden.
4. Is het dan niet interessanter om een stockvoertuig te nemen met een oude NEDC-homologatie?
Tot 31 augustus 2019 mogen de automerken 10 procent van hun jaarvolume blijven verkopen met de oude NEDC-homologatie. Die is vaak gunstiger inzake CO2-uitstoot en dus fiscaliteit, maar je koopt dan wel een auto die niet aan de recentste Euro 6d-temp-emissienorm voldoet. Voor diesels kan dat op lange termijn een probleem vormen.
5. Hoe komt het dat sommige modellen niet meer leverbaar zijn?
Door de omschakeling naar de WLTP en de Euro 6d-temp-emissienorm moeten bepaalde modellen technisch zodanig worden bijgeschaafd dat het sop de kool niet waard is. Dat geldt dan zeker voor oudere modellen waarvan de volumes te klein zijn om de investering te verantwoorden. Vooral compacte dieselmodellen gaan massaal voor de bijl.
6. Worden de opties op mijn nieuwe bedrijfsauto al in rekening gebracht voor de CO2-berekening?
Zolang België de NEDC 2.0 of gecorreleerde NEDC hanteert, is het antwoord ‘neen’. De WLTP houdt wel degelijk rekening met opties die het gewicht en de stroomlijn van de auto beïnvloeden, zoals een trekhaak, een schuifdak en bijkomende stoelen, maar die worden buiten beschouwing gelaten bij de terugrekening naar de NEDC 2.0. Er is één uitzondering: banden.
7. Ik wil een auto bestellen, maar de constructeur kan de CO2-uitstoot niet bevestigen. Hoe komt dat?
Het merendeel van de modellen moet nog opnieuw gehomologeerd worden volgens de WLTP-methode. Zolang de homologatie niet is afgerond, kunnen de merken enkel maar een indicatieve CO2-waarde meegeven. De uiteindelijke waarde kan daarvan afwijken, zowel in positieve als in negatieve zin.
8. De uiteindelijke CO2-uitstoot wijkt af van de indicatieve. Kan ik mijn auto weigeren?
De automerken en leasingmaatschappijen hebben zich meestal goed ingedekt tegen dit scenario aan de hand van een speciale vermelding op de bestelbon of in de algemene voorwaarden. Ook al moet je door de hogere CO2-uitstoot meer belastingen betalen, dat kan niet worden ingeroepen als geldige verbreking van de overeenkomst.
9. Mijn leasingcontract loopt binnenkort af, maar mijn nieuwe auto is pas leverbaar in het voorjaar van 2019. Wat nu?
Je kunt je leasingcontract laten verlengen, maar de leasingmaatschappij moet daar zijn toestemming voor geven. Veel zal afhangen van de leeftijd, de kilometerstand, de brandstofsoort en de Euro-norm van je huidige auto. Rijd je met een Euro 5-diesel, dan is de kans reëel dat de leasingmaatschappij ‘neen’ zegt.
10. Betekent de WLTP dat ik voortaan minder auto voor mijn leasingbudget krijg?
In de meeste gevallen is het antwoord helaas ‘ja’. Enerzijds stijgt de voertuigprijs omdat de constructeurs technische aanpassingen moeten doorvoeren, zoals de toevoeging van roetfilters bij benzinemotoren en AdBlue bij diesels. Anderzijds stijgt de officiële CO2-uitstoot, waardoor een auto die vroeger wel in je budget paste, vandaag misschien uit de boot valt. l
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!