In 2018, het jaar dat Charles Leclerc zijn debuut maakte in de Formule 1, maakte Alfa Romeo na 33 jaar zijn comeback in de koningsklasse van de autosport door titelsponsor te worden van het Sauber F1-team. Er zouden zelfs gesprekken zijn geweest voor een volledige overname, maar zo ver is het niet gekomen. Nu, aan het begin van het Grand Prix-weekend op Spa, kondigt het Italiaanse merk aan dat het de samenwerking met Sauber stopzet na het seizoen van 2023, wanneer het contract tussen de twee partijen afloopt.
Nu was het Alfa Romeo F1-team niet het meest succesvolle op de grid. Hoger dan een 8ste of 9e plek kwam het team niet in het constructeurskampioenschap, al staat het in 2022 voorlopig 6e dankzij enkele knappe resultaten van Valtteri Bottas, ondanks een matige betrouwbaarheid van de Ferrari-krachtbron. Toch is het blijkbaar niet genoeg om het kostenplaatje van een F1-team te verantwoorden voor Stellantis, dat middenin een (zoveelste) renaissance zit van het merk Alfa Romeo in een poging het weer succesvol te maken.
Enter Audi?
De timing van deze aankondiging is opmerkelijk, want op vrijdagmorgen maakte Audi nog bekend een F1-programma te hebben opgestart met als doel motorenleverancier te worden tegen 2026. Daarbij maakte het nog niet bekend met welk team Audi wil gaan samenwerken, maar het zou wel heel vreemd zijn mochten deze twee puzzelstukjes niet in elkaar passen. Toch zit er nog twee jaar tussen het einde van Alfa Romeo-Sauber en het debuut van de Audi-F1-motoren. Zal het team, zoals we eerder schreven, nog twee jaar verder gaan met Ferrari-motoren en Audi-sponsoring? Of houdt Audi toch de boot af tot 2026 en moet Sauber nog twee jaar roeien met de riemen die het heeft?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!