Oorspronkelijk had de Volkswagen-groep zowel aan Audi als aan Porsche de goedkeuring gegeven om deel te nemen aan de Formule 1, al kregen ze wel enige vrijheid in de manier waarop ze meedoen: motorbouwer, technische partner of zelfs als team. Audi koos voor een partnerschap met het Zwitserse Sauber (nu Alfa Romeo), met een geleidelijke overname tegen 2026, wanneer de nieuwe motorregels van kracht zijn, wou Porsche een fiftyfifty-partnerschap aangaan met Red Bull Racing.
Het management van het Oostenrijkse team heeft het project echter de nek omgedraaid, aangezien het de macht niet wou delen met de Duitse constructeur. Een beslissing die op het laatste moment kwam, net voor de twee partijen een overeenkomst zouden tekenen. Porsche hield de boot nog even af of het nog met een ander team in zee zou gaan, of dat het een eigen team op poten zou zetten, maar uiteindelijk heeft het merk ervoor gekozen om een punt te zetten achter zijn inspanningen om op de startgrid van de F1 te staan in 2026.
Betrokken van bij het begin
Porsche was nochtans de eerste constructeur die momenteel niet in de F1 zit die interesse toonde toen de FIA werkgroepen voor een nieuwe generatie motoren lanceerde in 2021, wat uiteindelijk uitgersteld werd tot 2022 als gevolg van de Covid-19-crisis. Porsche was toen niet tevreden met de voorgestelde evoluties, maar bleef actief in de ontwikkelingen van de nieuwe motorreglementen die in 2026 van kracht worden, met een vereenvoudigd maar belangrijker geworden elektrisch gedeelte en het gebruik van CO2-neutrale brandstof. Twee aspecten die de motorbouwers weer naar af zouden brengen en die ook Audi hebben verleid om mee te doen.
Het verraad van Red Bull
Het is een publiek gehem dat het akkoord tussen Porsche en Red Bull is afgesprongen nadat Christian Horner, samen met Adrian Newey en Helmut Marko, weigerde zijn macht binnen Red Bull Racing te delen met de mensen van Porsche. En dit tijdens de gezondheidsproblemen van Dietrich Mateschitz, oprichter en baas van Red Bull. Met het overlijden van de Oostenrijkse zakenmagnaat werd de machtsovername van de huidige teambaas bevestigd. Gedesillusioneerd moest Porsche helemaal opnieuw beginnen en liep het daardoor een achterstand op in zijn plannen om in gunstige omstandigheden terug te keren naar de F1 tegen 2026. De Duitse constructeur heeft dus beslist om zich op andere zaken te richten, zoals zijn deelname aan het WEC met de Porsche 963 en aan de Formule E.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!