Het elektrische gedeelte van de hybride aandrijflijnen die in de Formule 1 worden gebruikt, zullen vanaf 2026 weliswaar evenveel vermogen produceren als de verbrandingsmotor, maar verder dan dat zal het volgens F1-baas Stefano Domenicali niet gaan. Hij verkiest het alternatief van duurzame brandstoffen boven volledig elektrisch om het doel van koolstofneutraliteit te bereiken dat de F1 zich tegen 2030 heeft gesteld. Voor de Formule 1 is de verbrandingsmotor niet dood, ook niet na 2035.
LEES OOK – Kunnen synthetische brandstoffen de verbrandingsmotor redden?
Duurzame brandstoffen
Stefano Domenicali sprak met de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Tijdens het interview zei de F1-baas dat de F1 "nooit elektrisch zal zijn", zonder echter de transitie naar een duurzamere mobiliteit in de weg te staan. Daarmee gaat de F1 in tegen de richting die wordt opgelegd door bepaalde instanties, Europa op kop. Volgens Domenicali is volledig elektrisch rijden noch een noodzaak noch een verplichting. Hij stelt dat er alternatieven bestaan, waaronder het alternatief dat de Formule 1 gebruikt: duurzame brandstoffen.
Deze "groene" brandstoffen, ook bekend als e-fuels, zijn koolstofneutraal, wat betekent dat de hoeveelheid koolstof die wordt uitgestoten tijdens de verbranding ervan in de motor dezelfde is als die welke wordt gebruikt om de brandstof te produceren. Dit is precies het type brandstof dat de F1 zal gebruiken om de V6-turbomotoren aan te drijven die vanaf 2026 in de F1 worden gebruikt. Het is trouwens een sterk argument dat nieuwe constructeurs als Audi en Ford heeft overtuigd om tegen die datum in de Formule 1 te investeren.
“Het is mogelijk om een nuluitstoot te bereiken zonder motoren te moeten vervangen of heel het bestaande wagenpark weg te gooien” (S. Domenicali)
2 miljard verbrandingsmotoren
Om zijn argument kracht bij te zetten voegt Domenicali eraan toe dat in 2035, wanneer Europa de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor wil verbieden, er in de wereld nog 2 miljard voertuigen met verbrandingsmotor in omloop zouden zijn. Die zullen nog brandstof nodig hebben. Dus waarom geen duurzame? Met dit in gedachten ontwikkelen de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile), de F1 en zijn oliepartner Aramco deze nieuwe "koolstofvrije" brandstof voor gebruik in competitieverband vanaf 2026, maar ook om deze te kunnen gebruiken en op de markt te brengen voor bestaande of toekomstige productievoertuigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!