De andere F1-teams staan niet om extra concurrentie te springen, toch lijkt Michael Andretti vastbesloten om een eigen renstal uit de grond te stampen en tot de Formule 1 toe te treden. De zoon van Mario Andretti, F1-wereldkampioen in 1978, krijgt daarbij ruggensteun van General Motors. De Amerikaanse constructeur wil luxemerk Cadillac weer op de kaart zetten en ziet de koninginneklasse van de autosport als het ideale vehikel. Cadillac zal overigens ook aan de start van de 24 Uur van Le Mans staan.
Sinds de Netflix-franchise "Drive to Survive" is de Formule 1 immers aan een veroveringstocht in de Verenigde Staten bezig. Denk maar aan Logan Sargeant die in 2023 een zitje krijgt bij het Williams-team. Aan het engagement van Ford, dat een partnerschap afsloot met Red Bull Racing. En aan de Grote Prijs van Las Vegas, na Austin en Miami alweer de derde F1-wedstrijd om Amerikaanse bodem.
Motordeal met Alpine
Dat het Andretti en Cadillac menens is, bleek tijdens de presentatie van de Alpine A523. Want de Amerikanen hebben een motordeal voor 2025 op zak. Als de kandidatuur van Andretti Autosport gevalideerd wordt door de internationale autosportfederatie FIA en door F1-promotor Liberty Media, dan krijgen ze hybride turbomotoren van Renault. Met Cadillac-branding, wellicht.
Leuk weetje: Cadillac heeft Franse roots. Het in 1902 opgerichte merk werd immers vernoemd naar Antoine de la Mothe-Cadillac, geboren als Antoine Laumet in Frankrijk en stichter van de stad Detroit – dat snel zou uitgroeien tot het epicentrum van de Amerikaanse auto-industrie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!