De raad van bestuur van de Volkswagen-groep heeft naar verluidt zijn voornemen bevestigd om vanaf 2026 deel te nemen aan het Formule 1-circus, tegelijk met de invoering van het nieuwe motorreglement. Deze komst zou op twee verschillende manieren worden aangepakt: Audi zou als constructeursteam deelnemen, terwijl Porsche motorenfabrikant zou worden. Het McLaren F1-team zou het doelwit zijn van het merk met de vier ringen en er zou een bedrag van 556 miljoen dollar (iets meer dan 500 miljoen euro) geboden zijn.
Constructeur of motorfabrikant
Porsche zou in eerste instantie kunnen terugkeren in de F1 als motorpartner voor de teams Red Bull Racing en Scuderia AlphaTauri. Een partnerschap dat niet vreemd zou zijn, aangezien Red Bull in het WRC al met Volkswagen had samengewerkt. Niemand bij Porsche heeft echter nog de terugkeer van de constructeur in de Formule 1 bevestigd, al hebben zij hun belangstelling voor de hoogste klasse van de autosport niet ontkend.
Audi wil als constructeur terugkeren in de F1 en daarbij direct competitief zijn. De beste manier om dit te doen is een bestaand team overnemen, waardoor McLaren een voor de hand liggend doelwit vormt. Het team heeft het financieel niet erg gemakkelijk, maar het heeft wel ultramoderne faciliteiten en een bekwaam personeel met een zeer positieve dynamiek. Bovendien is de teammanager van het team niemand minder dan Andreas Seidl, ex-patron van Porsche Motorsport tijdens het zegevierende LMP1-epos.
Naar verluidt is de Britse ploeg echter (officieel) helemaal niet geneigd om te worden uitgekocht. Als de piste van Woking zou afkoelen, zou de andere natuurlijke partner Williams zijn, opnieuw met een voormalige Volkswagen-topman aan het roer: Jost Capito, bijgestaan door Sven Smeets.
Wachten op duidelijkheid
Dit alles is echter nog voorwaardelijk, aangezien de definitieve beslissing nog niet is genomen en zal afhangen van de exacte definitie van de nieuwe motorreglementen die vanaf 2026 van kracht zullen worden. De Volkswagen-groep wacht nog steeds op informatie, opheldering en garanties over het elektrische gedeelte van de krachtbron, maar ook over de aard van de brandstof die voor de verbrandingsmotor wordt gebruikt, aangezien de Duitse groep voorstander is van 100% hernieuwbare en duurzame brandstof.
Bron : Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!