Het was een publiek geheim, maar nu is het officieel, Audi zal vanaf 2026 aanwezig zijn in de Formule 1, net als Porsche. Enerzijds was iedereen er zeker van dat het merk zou terugkeren naar de endurance-racerij met een LMDh, de constructeur had zelfs gecommuniceerd over dit project, alvorens zich terug te trekken en het idee te laten varen om zich beter te kunnen concentreren op een andere uitdaging ... F1, dus. Maar terwijl neef Porsche zijn gesprekken met Red Bull Racing niet langer verbergt, bleef Audi een zekere twijfel laten bestaan. Nu is er geen twijfel meer mogelijk: Audi gaat de F1 in, zijn Twitter-account heeft het woord gegeven en een persbericht heeft het intussen officieel gemaakt.
More rings are coming. Watch this space...#Audi #news #automotive #FutureIsAnAttitude pic.twitter.com/IJyqeVV3L1
— Audi Sport (@audisport) August 26, 2022
Het is de bedoeling van Audi om als volwaardige fabrikant deel te nemen en niet alleen als motorfabrikant. Om dit te doen, blijft de optie van het kopen van een bestaand team de beste, maar niet noodzakelijk de gemakkelijkste. Nadat geruchten over een overname door McLaren snel werden ontkend - maar wat is een ontkenning waard in de F1 - en vervolgens de onderhandelingen met Williams blijkbaar werden afgebroken, staat Audi naar verluidt op het punt zich in te kopen bij Sauber, dat momenteel de kleuren van Alfa Romeo verdedigt met een contract dat met één seizoen is verlengd tot 2023. Zouden we wagens van Sauber kunnen krijgen die vanaf 2024 door Audi worden gesponsord, maar nog steeds door Ferrari worden aangedreven, alvorens in 2026 over te schakelen op de Duitse V6 turbo hybride? In de Formule 1 is niets onmogelijk en Audi zou tegen het einde van het jaar moeten aankondigen met welk team het zal samenwerken. In zijn persbericht spreekt de Duitse fabrikant over een partnerschap, maar we kunnen er zeker van zijn dat deze associatie tot stand zal komen onder de leiding van Audi, op de manier zoals dat in de endurance het geval was met het Team Joest. Merk op dat Audi, niet zonder humor, preciseert dat "het voorgestelde voertuig een conceptueel voertuig is dat niet beschikbaar is als productiemodel".
Neuburg
De Power Unit (PU) zal worden ontwikkeld en gebouwd in Neuburg in het Competence Center Motorsport, zegt Julius Seebach, Managing Director van Audi Sport, en hij voegt toe: "Voor de ontwikkeling en productie van de Formule 1-aandrijflijn zullen we putten uit de waardevolle expertise van onze motorsportmedewerkers, blijven investeren in ons motorsportcentrum en ook zeer gespecialiseerde professionals aanwerven." Seebach zal echter per 1 september worden opgevolgd door Rolf Michl.
Populariteit als motivatie
De terugkeer van Audi in de Formule 1 is natuurlijk te danken aan de invoering van de budget cap, een nieuw technisch reglement voor de motor, meer gericht op elektrificatie en duurzame brandstoffen, maar ook en vooral aan het geweldige marketinginstrument dat dit kampioenschap vertegenwoordigt. Niet alleen is de populariteit van F1 weer aan het stijgen - dankzij Netflix - maar het trekt ook een steeds diversere en jongere fanbasis aan. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de grands prix over de hele wereld plaatsvinden op markten die voor Audi zeer winstgevend zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!