Een reden hoeft niet ver te worden gezocht: de economische crisis. "In lijn met onze Number ONE-strategie herbekijken we continu alle projecten en initiatieven op leefbaarheid en duurzaamheid naar de toekomst toe. Daaruit blijkt dat onze Formule 1-campagne geen sleutelvertegenwoordiger meer is voor ons," aldus BMW-voorzitter Norbert Reithofer. Of anders gesteld: momenteel is er geen geld meer voor dergelijke 'spielerei'.
Uiteraard zullen ook de belabberde prestaties van BMW's F1-team dit seizoen daar wel voor iets tussenzitten. Kubica en Heidfeld wisten nog niet veel potten te breken, waardoor BMW-Sauber momenteel op de voorlaatste plaats prijkt in het constructeurskampioenschap.
Ondanks het stopzetten van het F1-avontuur, blijft BMW wel actief in de auto- en motorsport. Om te beginnen in het WTCC, maar ook de Formula BMW willen de Duitsers in leven houden. Idem wat betreft het engagement in het Super Bike-kampioenschap. Ondertussen wordt gefluisterd dat BMW wel eens zou kunnen terugkeren naar Le Mans.
Wat er nu moet gebeuren met Mario Theissen, CEO van BMW Motorsport, en zijn team is niet duidelijk. Ongetwijfeld zullen er ontslagen volgen, maar hoeveel mensen er precies moeten afvloeien, houden ze in München voorlopig nog even voor zich.
Het opstappen van BMW tekent de Formule 1. Niet alleen omdat die een grote speler ziet verdwijnen, maar ook omdat er al een tijdje wordt vermoed dat ook Renault en Toyota er de brui zouden willen aan geven. Nu BMW de stap definitief heeft gezet, zou ook de beslissing van de twee andere constructeurs wel eens sneller dan verwacht kunnen vallen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!