Na zijn gemakkelijke overwinning in de Ardennen op Spa-Francochamps maakte Max Verstappen zich op voor een tweede 'thuis'-Grand Prix in de Nederlandse duinen van Zandvoort, met de ambitie om zijn brutale dominantie te herhalen. Maar niets was zeker met dit bochtige circuit, dat meer downforce vereist en dat de Ferrari's en Mercedes in staat zou moeten stellen om weer wat concurrentievermogen op te bouwen in een poging om een nieuwe eenmansrace van de huidige wereldkampioen te voorkomen. Achter de drie topteams moest McLaren na de nulscore in België weer aan de bak in zijn strijd met Alpine om de vierde plaats in het constructeurskampioenschap.
Samenvatting van de Grand Prix
Op zaterdag was er enige hoop toen Verstappen de pole moest afpakken van Charles Leclerc met slechts 21 duizendsten van een seconde. Bovendien waren de Mercedessen ook weer op dreef en konden we redelijk optimistisch zijn voor de race. De weersomstandigheden veranderden echter weer en de temperaturen daalden als gevolg van bewolking die aanwezig was, maar niet echt met regen dreigde. Leclerc probeerde Verstappen bij de start in te halen, maar de Nederlander behield zijn voorsprong en bouwde snel een kleine voorsprong op, genoeg om veilig te zijn voor de dreiging van Ferrari. De eerste ronde bandenwissels zorgde echter voor wat tactische spanning. Terwijl de Red Bulls en Ferrari's op zachte banden waren gestart, had Mercedes gekozen voor mediums en verraste het Red Bull met een poging tot een één-stop-race, terwijl de Ferrari's geen keuze hadden behalve Verstappen volgen, die minder last had van degradatie van de banden.
Gesterkt door het potentieel om zijn grootste rivaal uit te dagen voor de overwinning, begon Lewis Hamilton aan een meedogenloze comeback die een groots duel beloofde aan het einde van de race, nadat Verstappen zijn tweede bandenwissel had gedaan. De Alpha Tauri van Yuki Tsunoda stopte echter op de baan en lokte een Virtual Safety Car uit, wat genoeg was om Red Bull in staat te stellen Verstappen in de pits te halen tegen een lagere kostprijs. De Brit gaf echter niet op, maar werd een paar ronden later teleurgesteld toen de safety car werd ingeschakeld om de Alfa Romeo van Bottas, die aan het einde van de pitstraat was gestrand, op te ruimen. Mercedes probeerde er een slaatje uit te slaan door de banden van zijn twee coureurs te wisselen toen ze achter de safety car door de pitstraat moesten, en de zevenvoudig wereldkampioen kwam aan de leiding met licht gebruikte mediums voor Verstappen, die nieuwe zachte banden en een hogere topsnelheid had. Max passeerde Lewis in de eerste bocht zonder problemen en won opnieuw een race, zijn tiende in vijftien races dit seizoen.
Terwijl Verstappen van de champagne genoot, beet Hamilton in het stof door zijn teamgenoot Russell en de Ferrari van Leclerc aan zich voorbij te moeten laten gaan, hulpeloos met zijn minder efficiënte banden. Sainz was teruggeklommen naar de vijfde plaats na een probleem tijdens zijn eerste pitstop, maar kreeg een straf van vijf seconden voor een 'unsafe release' in de pits onder de safety car, waardoor hij degradeerde naar de achtste plaats, voor Ocon en Stroll, ten voordele van Pérez, Alonso en Norris. Alpine vergroot opnieuw het gat naar McLaren in het kampioenschap, terwijl Lance Stroll voor de vijfde keer in de punten eindigt en voor de vijfde keer de tiende plaats bezet.
Resultaten GP van Nederland
- Max VERSTAPPEN (Red Bull)
- George RUSSELL (Mercedes)
- Charles LECLERC (Ferrari)
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Sergio PEREZ (Red Bull)
- Fernando ALONSO (Alpine)
- Lando NORRIS (McLaren)
- Carlos SAINZ (Ferrari)
- Esteban OCON (Alpine)
- Lance STROLL (Aston Martin)
WK-stand piloten
- Max VERSTAPPEN - 310 punten
- Charles LECLERC - 201 punten
- Sergio PEREZ - 201 punten
- George RUSSELL - 188 punten
- Carlos SAINZ - 175 punten
- Lewis HAMILTON - 158 punten
WK-stand constructeurs
- Red Bull - 511 punten
- Ferrari - 376 punten
- Mercedes - 346 punten
- Alpine - 125 punten
- McLaren - 101 punten
- Alfa Romeo - 51 punten
Tops
De Mercedessen zijn opnieuw in staat om voor de overwinning te spelen... op een circuit dat hen toelaat om laag tegen de grond te rijden. De dominante machine lijkt weer in actie te schieten, al moet hij genoegen nemen met een plaatsje achter de ongenaakbare Verstappen. Maar het is goed nieuws om te zien hoe Hamilton zijn rondjes rijdt en zijn rol perfect speelt na goede pitstops en een slimme strategie. Dit klinkt als slecht nieuws voor... Ferrari.
Max Verstappen zit absoluut op een andere planeet, net als een zekere Lewis Hamilton tijdens zes van de vorige acht seizoenen. Op de top van zijn kunnen, aan het stuur van de beste wagen, samen met het beste team in de pits en qua strategie, is de Nederlander op weg naar een tweede titel zonder zich te forceren en waarschijnlijk nog voor het einde van het seizoen.
Alpine zit met de gebakken peren door de affaires Alonso en Piastri, maar het team heeft het niet opgegeven en heeft op het circuit laten zien dat beide piloten een groot risico hebben genomen door het team te verlaten voor respectievelijk Aston Martin en McLaren. Want momenteel is Alpine nog een pak sneller dan beide concurrenten. Het blijft zoeken naar een vervanger die Alonso's inzicht, drive en snelheid waardig is.
Flops
Hoe spectaculair het circuit van Zandvoort ook is, het is nog steeds te klein voor de F1. Het Nederlandse circuit is smal, heeft op verschillende plaatsen geen marges en laat bijna geen inhaalmanoeuvres toe. Toch is het zeker de moeite waard om er even voor uit te wijken, omwille van zijn kronkels en bochten, omwille van de hellingen die er op het scherm indrukwekkend uitzien en vooral omwille van de ongeëvenaarde sfeer die onze noorderburen weten te creëren. Maar, eerlijk gezegd, zou het, met het oog op de oranje vloed die in Spa is gearriveerd, niet beter zijn om het tripje naar de Nederlandse duinen af te schaffen om - op middellange en/of lange termijn - ons Ardense circuit te behouden op de kalender?
Wat is er aan de hand bij Ferrari? We zullen het niet hebben over de strategische of uitvoerende blunders in de pits, dat wordt afgezaagd. Laten we eens kijken naar de 'grillen' van de F1-75. De beste wagen van het veld aan het begin van het seizoen, veelzijdig, in staat om in alle omstandigheden perfect met de banden om te gaan en zeer sterk in de lange stints. Het ontbrak de rode wagen enkel aan een beetje topsnelheid om de Red Bull te kunnen domineren. Sindsdien is de auto van Leclerc en Sainz minder traag op de rechte stukken en nog altijd even competitief over één ronde. Maar in de race is hij erg afhankelijk geworden van temperaturen, baancondities, etc. Is Ferrari, na de evolutie van zijn auto te hebben uitgesteld, de verkeerde kant opgegaan?
Zal Daniel Ricciardo in 2023 nog in de F1 zitten? Toch niet op basis van zijn resultaten in 2022! Maar is de Australiër de enige schuldige in dit verhaal? Dat valt te betwijfelen. Hij wordt duidelijk niet gesteund door McLaren zoals het zou moeten. Niet alleen is het team niet in staat Ricciardo een auto te geven waarin hij zich kan meten, maar ze hebben ook een zeer psychologisch pijnlijk dubbelspel gespeeld in het Piastri-verhaal. Niet erg eerlijk en contraproductief in de strijd met Alpine om de vierde plaats in het constructeurskampioenschap.
Gespot: muziek en rook
Naast het sportieve verhaal op het circuit, was wat deze Grand Prix van Nederland kenmerkte de sfeer op de tribunes. Het was net een voetbalstadion met de 'muzikale' dimensie waar de Formule E zo op gebrand is. Wat een feestje! In dit opzicht kunnen maar weinig races concurreren... behalve misschien Monza. Aan de andere kant, slechte punten voor de mensen die meerdere keren rookbommen op de baan gooiden tijdens de kwalificaties. Dit soort hooligangedrag hoort niet thuis in de F1.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!