Inleiding
Na een afwezigheid van twee jaar keerde het F1-circus terug naar Canada, naar het in Montreal gelegen Circuit Gilles Villeneuve dat altijd garant staat voor spektakel. Een omloop die Lewis Hamilton bijzonder goed ligt, want de zevenvoudige wereldkampioen Formule 1 wist deze race reeds zeven keer te winnen. Toch is het zijn grote rivaal van 2021 die als topfavoriet van start ging, want wie kon Max Verstappen wat maken. Charles Leclerc alvast niet, want de Ferrari-rijder zou achteraan moeten starten omdat de Scuderia zich genoodzaakt zag een heleboel onderdelen te vervangen. En dat mag alleen in ruil voor strafplaatsen op de startgrid.
Wedstrijdsamenvatting
De in regenachtige omstandigheden verreden kwalificatiesessie gooide de startgrid flink overhoop. De pole ging gewoon naar Max Verstappen, maar oudstrijder Fernando Alonso zwom naar de tweede plaats in zijn Alpine. De derde en de vierde plek waren voor respectievelijk Carlos Sainz (die de kans zag zich uit de schaduw van zijn Ferrari-ploegmaat te rijden) en voor Lewis Hamilton (die nog eens een keertje sneller was dan Mercedes-teammakker George Russell). De Grote Prijs van Canada zou uiteindelijk in droge omstandigheden gereden worden.
Max Verstappen nam de kop en reed zich al snel een comfortabele voorsprong bij elkaar, waarbij de Nederlander optimaal profiteerde van de Virtuele Safety Car. Maar Sainz bleef op de loer liggen. Nadat een echte Safety Car het veld opnieuw bij elkaar gebracht had, leek de Spanjaard even op weg naar zijn allereerste zege in de Formule 1. Maar Verstappen was simpelweg te sterk. Zelfs met minder versleten banden en de hulp van DRS kon de Ferrari geen vuist maken tegen de Red Bull. Intussen was Charles Leclerc vanuit de achterstand opgeklommen naar een vijfde plek, ondanks alweer erg matige pitstops van de Scuderia Ferrari.
Uitslag GP Canada
- 1. Max VERSTAPPEN (Red Bull)
- 2. Carlos SAINZ (Ferrari)
- 3. Lewis HAMILTON (Mercedes)
- 4. George RUSSEL (Mercedes)
- Charle LECLERC (Ferrari-
Stand wereldkampioenschap
- 1. Max VERSTAPPEN - 175 punten
- 2. Sergio PEREZ - 129
- 3. Charles LECLERC - 126
- 4. George RUSSEL - 111
- 5. Carlos SAINZ - 102
TOP
Max Verstappen was soeverein zoals altijd, toch viel vooral de prestatie van Carlos Sainz op. Zonder Ferrari-ploegmaat Charles Leclerc in de buurt toonde de Spanjaard zich snel en foutloos, maar voor een overwinning kwam hij net te kort. Op het rechte stuk was de Ferrari geen partij voor de Red Bull, waardoor hij nooit een echte inhaalpoging kon ondernemen.
Fernando Alonso toonde zijn uitzonderlijke talent in de regen, maar ook tijdens de race zelf liet de tweevoudige wereldkampioen knappe dingen zien. Net zoals die andere Alpine-rijder, Esteban Ocon. Het Franse team komt steeds sterk voor de dag. Hetzelfde kan gezegd worden van Mercedes, met een bijzonder sterke Lewis Hamilton (die zijn derde plek vierde alsof hij zijn achtste titel gewonnen had) en een immer consistente George Russell.
Mick Schumacher kwalificeerde zich goed en reed sterk, maar moest aan de kant met technische problemen. En daardoor liep hij alweer zijn eerste punten mis. Maar tijdens de Grote Prijs van Canada toonde de jong Duitser wel dat hij uit het juiste racehout gesneden is.
FLOP
De omstandigheden zaten Ferrari niet mee. Regen tijdens de kwalificaties en strafplaatsen voor Leclerc. En toch zat er meer in dan een tweede en een vijfde plaats. De achterstand wordt steeds groter, Maranello moet dringend terugslaan. Nu goed, ook Red Bull blijft niet foutloos. Maar het was niet Max die naar de kant moest, maar wel Perez... Of hoe de zetel waarin de Nederlander momenteel zit, nog comfortabeler wordt.
Wat een vreemde, wat lullige crash van Tsunoda: bij het uitkomen van de pits gleed hij rechtdoor de bandenmuur in. Koude banden en teveel haast, dan durft dat al eens gebeuren. Tot op dat moment reed de Japanse AlpaTauri-rijder nochtans een uitstekende wedstrijd.
Teamorders. Alweer. Bij Alpine deze keer, waar Alonso de boodschap kreeg dat hij achter Ocon blijven moest. En daardoor viel Fernando Alonso uiteindelijk terug naar plaats 9. Want de Spanjaard kreeg een straf nadat hij in de allerlaatste ronde in de verdediging moest tegen de oprukkende Valterri Bottas. En alleen door verschillende keren van trajectoire te veranderen op het rechte stuk kon hij de Finse Alfa-rijder achter zich houden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!