Haas gaf zijn ontwikkelingsbudget van 2021 quasi volledig op om zich te concentreren op 2022, het jaar van de nieuwe technische regels en dus een nieuwe kans om weer competitief te zijn na een aantal zwakke jaren. Mick Schumacher en Nikita Mazepin moesten het in hun debuutseizoen dus zien te doen met een afgezwakte 2020-bolide die vaak seconden trager was dan zelfs het voorlaatste team. Het is dus hopen op beterschap met deze VF-22, de uitdager van 2022 en tevens de eerste 2022-wagen die we te zien krijgen.
Design
Net als vorig jaar domineert Uralkali (het meststofbedrijf van Dmitri Mazepin, vader van Nikita) de sponsoring en dus de kleurstelling van de Haas VF-22. Het is weer een grote Russische vlag geworden, al zal de Amerikaan Gene Haas er ook de kleuren van de 'Stars and Stripes' in terugzien.
Overigens is de kans groot dat de uiteindelijke VF-22 er heel anders zal uitzien dan wat we nu te zien krijgen. F1-teams houden graag hun innovaties verborgen tot het moment dat ze op het circuit verschijnen, en Haas kondigde deze lancering al aan als een 'livery reveal'. Toch zien we al enkele unieke elementen vergeleken met de showcar die de F1 zelf voorstelde vorig jaar.
Motor
Haas vertrouwt al sinds zijn debuut in 2016 op Ferrari-techniek, zelfs de chassis komen van bij de koopjesbak van de Scuderia. Ook dit jaar zal het team dus vertrouwen op de 'Superfast'-motor van de Italianen, die volgens de geruchten erg performant wordt. Komt er, samen met de extra ontwikkelingstijd, dan eindelijk een terugkeer naar het middenveld voor Haas?
Piloten
In 2021 koos Haas voor het sponsorgeld van de rookies Nikita Mazepin en Mick Schumacher en werden ervaren rotten Romain Grosjean en Kevin Magnussen bedankt voor hun diensten. Na een erg lastig debuutseizoen mogen de Russische en Duitse jonkies zich opnieuw bewijzen in 2022, en hopelijk wat punten sprokkelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!