Geen enkel team in de Formule 1 is er ooit in geslaagd om 8 keer na elkaar het constructeurskampioenschap te winnen... behalve Mercedes-AMG, dat al sinds het begin van het turbo-hybridetijdperk de sport domineert, met de rijderstitel van 2021 als enige uitzondering. Maar zoals bekend zijn de regels omgegooid voor 2022, waardoor de pikorde wel eens zou kunnen veranderen. Al heeft Mercedes zijn uiterste best gedaan om toch aan de top te blijven.
Design
Het eerste dat opvalt aan de nieuwe Mercedes-AMG W13 F1-racer, is zijn zilveren kleurstelling. Na een paar jaar in het zwart rond te rijden om meer aandacht te vragen voor diversiteit, keert het team terug naar zijn fameuze Zilverpijlen (al belooft het zich nog even hard in te zetten voor die grotere diversiteit). Maar kijk je een beetje verder, dan zie je dat de auto volledig nieuw is. 98% nieuw, om precies te zijn. Het enige dat hetzelfde is gebleven als vorig jaar, is het stuurwiel.
En vooral aan de vloer zie je die grote verschillen. De F1-wagens van 2022 rekenen vooral op het grondeffect om downforce te genereren, en het dus gemakkelijker te maken om elkaar te volgen zonder downforceverlies. Waar de lucht in de vloer instroomt, net achter de neus, zie je dan ook enorm agressieve luchtgeleiders. Verder is het koetswerk rond de motor extreem slank gemaakt en zien we, zoals verplicht, simpelere voor- en achtervleugels en de 18-duims velgen met wielkappen.
Motor
Ook aan de motor is er volgens Mercedes heel veel gewerkt, met de grootste wijzigingen sinds 2014, de start van het hybride tijdperk. Dat komt door de nieuwe vorm van het chassis, maar ook omdat de F1 overschakelt op E10-benzine met 10% ethanol, wat een klein vermogensverlies oplevert en dus moest gecompenseerd worden. Daarnaast moeten de motoren overanderd blijven tot 2026, het was dus essentieel om een goede krachtbron neer te zetten voor dit jaar.
Piloten
Lewis Hamilton liet de afgelopen maanden niets van zich horen, maar staat ondanks de geruchten toch weer aan de startlijn op zoek naar zijn 8e wereldtitel, die hem vorig jaar werd ontnomen door een jonge Nederlander. Hij krijgt gezelschap van Mercedes-junior en mede-Brit George Russell, die na 3 jaar zijn best doen bij backbencher Williams eindelijk de overstap mocht maken naar het grote team. Wingman Valtteri Bottas werd bedankt voor zijn diensten en verhuisde naar Alfa Romeo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!