Hoewel het seizoen van 2022 spannend van start ging met een tweestrijd met Ferrari, sloot Red Bull het jaar dominant af met de meeste overwinningen ooit dankzij de supersnelle RB18 en een haast foutloze Max Verstappen. En terwijl 2022 het jaar van de grote veranderingen was in de F1, is 2023 eerder meer van hetzelfde, met enkel wat kleine technische aanpassingen om de regels van 2022 bij te punten.
Zoek de verschillen
Het mag dus ook niet verbazen dat de Oracle Red Bull Racing RB19 niet veel verandert ten opzichte van zijn voorganger. Nu zal Red Bull ook nog niet in zijn kaarten laten kijken voor de start van het seizoen met het testweekend van 23 tot 25 februari. De eventuele aerodynamische aanpassingen zullen dus nog niet op de wagen zitten. Maar ook de kleurstelling is haast identiek aan die van vorig jaar, met als grootste verandering de nieuwe sponsors.
Red Bull Ford Powertrains vanaf 2026
De typische combinatie van matblauw, rood en geel is dus weer terug, samen met de titelsponsoring van Oracle en Honda als motorpartner (alhoewel de motor nu officieel van Red Bull Powertrains komt). Red Bull had echter nog groot nieuws mee, want vanaf 2026 zal Ford meewerken aan de aandrijflijn van de F1-wagens van het team. De motorregels staan vanaf dat jaar namelijk een groter aandeel aan elektrische ondersteuning toe en de brandstof zal uit duurzame e-fuels bestaan.
Iets dat interessant is voor constructeurs om aan mee te werken en ook precies de reden waarom Audi vanaf 2026 de technische partner wordt voor het Sauber F1-team. Maar de comeback van Ford betekent ook dat Ford versus Ferrari opnieuw een rivaliteit wordt om naar uit te kijken vanaf 2026...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!