In 2014 evolueert de Formule 1 zowel op sportief als op technisch vlak. Wat op het eerste gezicht onmiddellijk in het oog springt, is de nieuwe neus van de verschillende eenzitters. Elke constructeur heeft zijn stijl, maar het is duidelijk dat niet iedereen even enthousiast is over de nieuwe esthetiek van de Formule 1. De merkwaardige neuzen zijn het gevolg van een reglementswijziging die een 1 centimeter lager front oplegt, wat zijn gevolgen heeft voor de voorwielophanging en de stroomlijn, zeker omdat ook de achtervleugel 2 centimeter lager moet en bovendien minder groot mag zijn.
Een andere nieuwigheid is dat de atmosferische V8-motoren zijn vervangen door turbo-V6'en van 1,6 liter. Die zijn minder krachtig dan voordien (600 pk in plaats van 750 pk), maar hun dubbele KERS-remenergierecuperatie mag dit jaar 160 pk boost leveren gedurende 33 seconden per ronde, tegenover 80 pk en slechts 6 seconden vorig jaar. De nieuwe V6-familie moet bovendien flink zuiniger zijn, want de auto's mogen niet meer dan 100 liter benzine meenemen, tegenover 160 liter in seizoen 2013. De versnellingsbakken mogen voortaan 8 in plaats van 7 verhoudingen tellen.
De renstallen mogen de spreiding van die nieuwe versnellingsbak aan het begin van het seizoen vrij kiezen, maar mogen die daarna niet meer wijzigen. De motoren zelf moeten ook degelijker zijn, want ze moeten meer wedstrijden meegaan voor ze mogen worden vervangen. De gevolgen van al die maatregelen krijgen we te zien op 16 maart tijdens de eerste etappe van de Grote Prijs Formule 1, in het Australisch Melbourne.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!