Inleiding
De Formule 1 landt in Europa voor de Grote Prijs van Emilia-Romagna, die vroeger op de F1-agenda stond als de GP van San Marino. Een andere naam, met het circuit is hetzelfde gebleven: de Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari. Natuurlijk wou de Scuderia de tiffosi verwennen met een klinkend resultaat. De sterren stonden goed, want van de eerste drie wedstrijden had Ferrari-piloot Charles Leclerc er twee gewonnen.
Maar dat draaide net iets anders uit. Tijdens de Sprint Race op zaterdag was er geen vuiltje aan de lucht, al moest Leclerc zijn koppositie op twee rondes van het einde aan regerend wereldkampioen Max Verstappen geven. Die andere Ferrari-rijder, Carlos Sainz, kwam bovendien mooi terug uit de achtergrond terug, wat er toch op wees dat de Scuderia opnieuw voor de overwinning zou kunnen strijden.
Niet dus. Red Bull was sneller. Dat Leclerc zijn start miste en Sainz al na enkele bochten crashte hielp evenmin. Verstappen en Red Bull-ploegmaat pakten plaats een en twee en zouden die niet meer afstaan. Nu kwam Charles Leclerc nog sterk opzetten, maar in zijn ijver om Perez alsnog in te halen, ging hij alsnog in de fout. Weg derde plaats, de Ferrari-piloot moest tevreden zijn met een zesde plek. Hij blijft eerst in het Wereldkampioenschap Formule 1, maar ziet Verstappen wel sterk naderen.
Uitslag Sprint Race
- Max VERSTAPPEN
- Charles LECLERC
- Sergio PEREZ
- Carlos SAINZ
- Lando NORRIS
Uitslag GP Emilia-Romagna
- Max VERSTAPPEN
- Sergio PEREZ
- Lando NORRIS
- George RUSSEL
- Valterri BOTTAS
Stand Wereldkampioenschap
- Charles LECLERC: 86 punten
- Max VERSTAPPEN: 59
- Sergio PEREZ: 54
- George RUSSELL: 49
- Carlos SAINZ: 38
Tops
Red Bull stelde orde op zaken: ze waren niet alleen het snelst, maar vonden ook een oplossing voor de betrouwbaarheidsproblemen die ze tijdens het begin van het F1-seizoen plaagden. Max Verstappen toonde zich ouderwets dominant, al is het verschil met ploegmaat Sergio Perez een stuk kleiner dan in 2021. De nieuwe generatie Formule 1-wagens ligt de Mexicaan duidelijk.
McLaren lijkt terug van even weggeweest. Hoewel Lando Norris een beetje geholpen werd door zowel de omstandigheden als door de Ferrari-rijders (en ploegmaat Daniel Ricciardo, die verantwoordelijk was voor de snelle exit van Sainz), kwam de Brit wel netjes op het podium terecht.
Aston Martin heeft er een verschrikkelijke seizoensstart opzitten, maar de wisselende omstandigheden lagen de AMR22 duidelijk beter. Zowel Vettel en Stroll verzamelden punten na een solide wedstrijd, de eerste voor het Britse F1-team. En dat moet de moreel van de geplaagde troepen toch een flinke boost geven.
Een speciale vermelding voor de vorige en de huidige ploegmaat van Lewis Hamilton: George Russell eindigde vierde, Valterri Bottas vijfde. Hamilton? Dertiende...
Flops
Neen, de Mercedes is niet goed. En Lewis Hamilton is geen tovenaar. Toch lijkt de magie dit seizoen wat te ontbreken, want de Brit kan geen indruk maken. Geen snelheid, geen inhaalmanoeuvres, geen resultaat: tijdens de Grote Prijs van Emilia-Romagna was het verschil met teamgenoot George Russell opmerkelijk.
Carlos Sainz tekende bij en wou de Scuderia Ferrari danken voor dat vertrouwen. Maar hij verknoeide de eerste kwalificatiesessie en viel opnieuw uit tijdens de race, al was hij daar zelf niet verantwoordelijk voor. Kan de Spanjaard niet om met de druk?
Het circuit van Imola bulkt van de geschiedenis en heeft enkele fantastische bochten, maar de baan is snel en pitstops vragen erg veel tijd. En dat vertaalde zich in een wat saaie wedstrijd met weinig inhaalmanoeuvres.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!