Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Games en Multimedia / Gametest: F1 23 (PS5)

Geschreven door Yeelen Möller op 03-07-2023

Het F1-seizoen lijkt dit jaar erg voorspelbaar te worden met Red Bull en Verstappen op kop. Het ideale moment om het zelf wat spannender te maken met F1 23, de nieuwste game in de reeks, waarin de verhaallijn Braking Point zijn comeback maakt.

F1 23 is de nieuwste titel in de officiële gamereeks van de Formule 1, die door Codemasters wordt ontwikkeld, de Britse studio die tegenwoordig in handen is van EA. De game omvat (natuurlijk) de nieuwste wagens, nieuwe circuits zoals Las Vegas en Qatar, meer realisme dankzij onder meer rode vlaggen en het tweede deel van de Braking Point-verhaallijn, die in F1 2021 zijn debuut maakte. 

Ook de invloed van EA begint steeds duidelijker te worden, met de intussen iconische "EA Sports, it's in the game"-slagzin bij het opstarten en een menustructuur die steeds meer begint te lijken op de FIFA-voetbalgames, inclusief de hippe muziek. Maar verder zal je veel van hetzelfde tegenkomen als in de game van vorig jaar: een carrièremodus waarin je als piloot of ook als teambaas aan de slag kan, intermezzo's waarin je kan driften of racen met supercars en een virtuele woonkamer, die nu 'F1 World' heeft in plaats van 'F1 Life' en die je kan opvullen met verzamelobjecten.

Netflix-invloeden

Beginnen doe je het best met de verhaalmodus Braking Point 2, waarin je niet enkel de carrière van de personages Aiden Jackson, Devon Butler en Callie Mayer meevolgt, maar ook de verschillende circuits en raceomstandigheden leert kennen in hapklare brokken. Braking Point heeft deze keer ook het format van de Netflixreeks Drive to Survive overgenomen, wat voor nog een beetje extra drama zorgt.

Deze keer rij je voor het fictieve team Konnersport, dat niet enkel met de rivaliteit tussen de hoofdpersonages te maken heeft, maar ook met de perikelen van een meedogenloze hoofdsponsor. Het verhaal zelf blijft nogal voorspelbaar, maar sommige personages zijn minder eenzijdig dan voordien en het nodigt wel uit om om het uit te spelen. Een goede toevoeging, dus!

Forza Farreri!

De noviteit van het spel is er helaas nogal snel af zodra je Braking Point hebt uitgespeeld. De carrièremodus lijkt exact hetzelfde als in de voorgaande twee jaren, op de nieuwe circuits na, al kan je nu ook kiezen voor een 35% lange race om iets langer te kunnen rijden zonder meteen een halve of een volle GP te moeten afleggen. Je kan ook nog steeds kiezen om in de F2 te beginnen, om te wennen aan de circuits alvorens je in de snelle wagens stapt.

We kozen ervoor om ons eigen team op te starten, Farreri, een nieuwe speler in het middenveld met een snelle nummer één (onze bescheiden zelf) en een veelbelovende tweede piloot (Jamie Chadwick). Ook enkele grote namen als Michael Schumacher en Ayrton Senna kan je inlijven in je team als je voldoende geld hebt, maar er zijn ook meer bescheiden piloten als Pastor Maldonado en Kamui Kobayashi om uit te kiezen.

Niet foutloos

Meteen werd het al lastig om een goed moeilijkheidsniveau te vinden waarbij we competitief konden zijn, maar het ook niet te gemakkelijk hadden. Onze eerste instelling was iets te makkelijk, waardoor we al meteen meereden voor podiums en overwinningen, terwijl onze teamgenoot nog niet eens in de punten wist te finishen. Maar als we het moeilijkheidsniveau wat opschroefden, bleven de verwachtingen van het team qua rondetijden in de oefensessies steken bij onze hoge plek in het klassement. Het resultaat: enkele letterlijk onmogelijke targets om ontwikkelingspunten te verdienen. Frustrerend.

En ook op andere momenten toonde F1 23 zich niet foutloos. Crashes zorgden voor enkele erg vreemde animaties van de rondvliegende brokstukken, replays in de regen zijn  terwijl we in een potje online racen regelmatig tegen haperingen aanliepen die enkele tienden toevoegden aan onze tijd. Het online racen is trouwens ook niet veranderd ten opzichte van vroeger: ofwel zit je in een lobby met veel te snelle racers, ofwel (en dit is het vaakst voorkomende scenario) word je van de baan geramd zodra je in de buurt komt van een andere auto.

Het rijden zelf voelt ook vergelijkbaar aan als in voorgaande games, aan de technische basis van F1 23 is dan ook niet echt geraakt, maar je merkt wel dat deze grondeffectwagens hun downforce verliezen op de kerbs. Ook is het nu iets gemakkelijker om met een controller te rijden, maar sowieso is F1 23 niet altijd even fijn met een stuurtje en pedalen vanwege de gevoeligheid voor wheelspin, iets dat je totaal niet ziet tijdens de echte races.

Ons verdict

Net zoals deze conclusie elke keer hetzelfde lijkt, lijkt de F1-game ook niet al te veel te veranderen met elke nieuwe editie die uitkomt. Logisch, als je elk jaar een nieuwe game moet uitbrengen. Dat betekent ook dat we F1 23 niet echt kunnen aanraden aan wie F1 22 of zelfs F1 2021 nog heeft liggen, tenzij je echt het nieuwe verhaal wilt ontdekken, of als je samen met Fernando Alonso het Aston Martin F1-team nieuw leven wilt inblazen.

Begrijp ons niet verkeerd, het is geen slechte game geworden. Allesbehalve, want elk jaar rijden de auto's iets beter en krijg je iets meer te doen. Maar onze korte aandachtsspanne heeft het moeilijk met het repetitieve van elk jaar bijna hetzelfde spel op bijna dezelfde manier te spelen. En helaas lijkt er geen verandering op komst...

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten