Je elektrische auto moet aan de stekker en je staat voor een halfuurtje snelladen, wat doe je dan? Een sigaretje roken? Nog eens naar het laatste album van Taylor Swift luisteren, misschien? Hoeft niet, toch niet als je een Tesla-rijder bent. Die beschikt immers over het Premium Connectivity-abonnement (gratis het eerste jaar, nadien kost het 9,99 euro per maand) en kan naar hartenlust zijn favoriete sitcoms, series en film bingen. Want naast Disney+ en YouTube zit ook Netflix ingebed in de user interface van Tesla's infotainmentsysteem.
Nu heeft de concurrentie niet stilgezeten intussen. Merken zoals Renault, Volvo en Polestar draaien inmiddels op Android Automotive (niet te verwarren met Android Auto*), zodat je via de aanraakschermen toegang hebt tot een heleboel app's. Alleen zit Netflix daar niet tussen. Hoe kan dat?
Kleuterklas
Boys will be boys. De verklaring achter het alleenrecht van Tesla op een Netflix-integratie in zijn multimediamodule is dan ook 'kinderlijk' eenvoudig: Tesla-opperhoofd Elon Musk en Netflix-baas Reed Hastings zijn BFF's. En die hechte vriendschap uit hun kindertijd zorgt zoveel jaar later nog steeds voor bepaalde privileges, zoals de exclusiviteit op de integratie van de ene zijn streamingdienst op het infotainmentstsysteem van de andere zijn auto's.
Voor Elon Musk snijdt dat mes wel langs twee kanten. Want zo groot de bromance met Hastings van Netflix, zo groot de beef met Bezos van Amazon. En die onderlinge vete zou de reden zijn dat de elektronische bibilotheek van de Tesla-modellen het zonder Amazon-apps (Amazon Music en Amazon Prime) stelt.
Google als lachende derde?
Wat was echter de aankondiging van Google een paar maanden terug? Dat net die streamingdiensten van Amazon zouden opgenomen worden in het Android Automotive-aanbod. Waarmee de derde hond met het been lijk te zijn gaan lopen.
Want zoals iedereen met een Android-telefoon en een minimum aan technisch inzicht weet, is er maar weinig aan Google's sturingssysteem dat je niet op de één of andere manier omzeilt krijgt. Er zijn dan ook genoeg hacks in omloop die je via een omweg toch aan je favoriete Netflix-serie helpen op het grote scherm van je (elektrische) auto. Ook als dat geen Tesla is.
Al moet daar in dezelfde adem aan worden toegevoegd dat die digitale foefelarij evenzeer bestaat voor de vloot van Musk. Of hoe dus ook Amazon Prime via een omweg tot in de multimediamoduel van je Tesla Model zoveel geraakt.
* Het verschil tussen Android Auto en Android Automotive uitgelegd
Android Auto is een spiegeldienst waarbij je bepaalde apps op je telefoon kan bedienen via het aanraakscherm. Het commando wordt daarbij doorgegeven via Bluetooth (als je je telefoon hebt aangesloten met een USB-kabel) of wifi (als die connectie draadloos geschiedde). Android Automotive daarentegen is het open sourcebesturingssysteem van Google.
Dat betekent dat constructeurs rechtstreeks toegang hebben tot de Android-code en die - met de nodige aanpassingen - weg kunnen schrijven op de harde schijf van de auto. Daardoor krijg je niet alleen toegang tot meer functionaliteiten, je hoeft ook niet noodzakelijk een dataconnectie te hebben om sommige van die applicaties te gebruiken (genre Google Maps)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!